Lógásgátló, SMS-intő, krízisvonal
Úgynevezett krízis-telefonvonalat hozott létre a nagykanizsai Zsigmondy Vilmos és Széchenyi István Szakképző Iskola, amit bármikor felhívhatnak az intézmény diákjai és szüleik, ha segítséget, tanácsot szeretnének kapni vagy észrevételt, javaslatot tennének. Mérksz Andor, az intézmény vezetője szerint egy 1400 diákot oktató iskolában mindig előfordulhatnak olyan esetek, adódhatnak olyan problémák, amelyekről a tanulók beszélnének valakivel, de csak akkor, ha személyazonosságukra nem derül fény. Hozzátette: a szülők számára is hasznos lehet a vonal, mert tapasztalataik szerint sokan nem merik a pedagógusok előtt személyesen felvetni gyermekükkel kapcsolatos aggályaikat, félelmeiket. A krízisvonal számát tárcsázóknak ifjúságvédelmi felelős, fejlesztőpedagógus, pszichológus vagy védőnő ad tanácsot - tette hozzá az igazgató.
A nagykanizsai szakképző iskolában a krízisvonal bevezetése aligha okozott meglepetést: a diákok és szüleik már megszokták az újításokat. 2002-ben például kamerákat szereltek fel a folyosókra, mivel több lopás és rongálás is történt az épületben. Mérksz Andor elmondta, hogy a kamerák felszerelése óta a rendőrséggel együttműködve besurranó tolvajt is fogtak, továbbá már régóta nem tűnt el semmi az iskolából. A tolvajok távoltartásában segített 2004-től - az intézménynek országos hírnevet hozó, "lógásgátlónak" nevezett - csipkártyás beléptetőrendszer is. A diákoknak ki- és belépéskor az irodaházakból ismert, kártyákkal nyíló és záródó kapukon kell átmenniük: illetéktelenek így nem léphetnek az intézménybe, s mivel a kártyák minden diák órarendjét "tudják", senki nem távozhat engedély nélkül, ha még órája lenne. Ezt a rendszert az adatvédelmi biztos és az oktatási jogok biztosa kezdetben részleteiben kifogásolta, de mivel a kért módosításokat elvégezte az iskola, a lógásgátlót megtarthatták. Az igazgató elmondta: a kapuk révén harminc százalékkal csökkent az igazolatlan hiányzások száma.
Alig ült el a beléptetőrendszer miatt kirobbant vita, az iskola megint újított. Azt viszont senki nem kifogásolta, hogy 2004 novembere óta a szülőket, ha kérik, SMS-ben értesítik gyermekük osztályzatairól, hiányzásairól, megrovásáról, dicséretéről, vagy éppen az iskolai rendezvényekről. Mint megtudtuk, az ingyenes szolgáltatás népszerű, a szülők csaknem harmada kéri a mobiltelefonos tájékoztatást, így az iskola minden hónap első hetében körülbelül négyszáz SMS-t küld el. Mérksz Andor szerint ez a rendszer is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, amit egyebek között az is mutat, hogy több szülő már lemondta ezt a szolgáltatást, mert gyermekük - talán a lebukások miatt - hozzászokott ahhoz, hogy mindig megmutassa ellenőrzőjét.
Az iskola már készül az újabb - most is főként cégek támogatásából és pályázati pénzekből finanszírozott - kezdeményezés megvalósítására: egy biliárdasztallal, csocsóval, számítógépekkel, sőt házimozirendszerrel is felszerelt ifjúsági klubot alakítanak ki. Mérksz Andor szerint, ha alkalmazkodnak a diákok igényeihez és megfelelő szórakozási lehetőséget biztosítanak nekik, akkor tanítás után nem a plázában, játéktermekben múlatják majd az időt és költik pénzüket, hanem az iskolában maradnak felügyelet mellett.
Nemcsak technikai berendezéseit, szolgáltatásait bővíti, újítja állandóan a nagykanizsai iskola, hanem a képzést is. A csaknem negyven - egyebek mellett informatikai, építőipari - szakmát oktató intézményben tavaly ősszel az országban elsőként indították el a megújuló energiagazdálkodási technikusképzést. Az igazgató szerint ugyanis a biomassza- és szélerőműveknél, valamint a napelemes fűtésrendszert építő cégeknél egyre nagyobb szükség lesz ilyen képzettségű szakemberekre.