Üdülőnegyed a Rómain - Exkluzív hullámtér

A jogszabályt megkerülve gombamód szaporodnak az exkluzív lakónegyedek a Római-parton, amely hivatalosan még mindig árterület. Az elegáns övezetet továbbra is csak a régi, megroggyant, ideiglenes gát védi, az új védműre csak tervek vannak, azok sem véglegesek. A luxusépítmények üdülőként szerepelnek az önkormányzat nyilvántartásában.

Véglegesen új arculatot kapott az elmúlt évek üdülőpark-építkezései miatt a Római-part, amely a vízi tömegsportok szerelmesei helyett egyre inkább az elegánsabb, exkluzívnak szánt szórakozóhelyek és lakóhelyek negyede lett. Szinte nyomtalanul eltűntek az 1920-as években épült csónakházak, amelyek közül az utolsókat öt éve eladták, és helyükön már mediterrán stílusúnak hirdetett üdülőparkok állnak. A jelentős átalakulás ellenére a Római-part hivatalosan még mindig árterület - a gombamód szaporodó ingatlanok papíron mind nyaralónak, és nem lakásnak számítanak -, az 1965-ben ideiglenesnek szánt gát helyett új építésére pedig csak tervek vannak, ám azok sem véglegesek.

Tavaly ősszel két változat maradt a korábbi 14-ből arra, hol és milyen gát épüljön. A főváros kezében van a döntés - tudtuk meg Tarlós Istvántól, Óbuda polgármesterétől, aki szerint valószínűbb, hogy a kevésbé költséges mobilgát kialakítása lehet a megoldás. (A mobilgát szétszedhető, tárolható elemekből áll, amely a vízszint drasztikus emelkedése előtt időben összeállítható volna. A Királyok útja mentén nagyjából egy méter magas oszlopokat kellene állítani, amelyekhez a gát alkotórészeit hozzákapcsolnák.)

A főváros ígéretei szerint a kapcsoldó fejlesztésekkel együtt tízmilliárd forintba kerülő létesítmény leghamarabb 2007-2008-ban valósulhat meg, EU-támogatással. Óbuda nagyon sürgeti az új gát megépítését, a legutóbbi 2002-es nagy árvízkor ugyanis csak hajszálon múlt, hogy az elöregedett védmű bírta a terhelést, és a Duna nem érte el egészen a Szentendrei utat. Az építmény szerkezetileg is nagyon nehezen bírta a nyomást, és statikailag is meggyengült. Ha átszakadna a gát, szakértők szerint húszezer ember otthonát öntené el a víz: a Duna másfél-két méter magasan állna egészen a Szentendrei út vonaláig. Budapest jelenlegi, 88 kilométeres fővédvonalából egyébként már csak ez a néhány kilométeres szakasz hiányzik. További gondot jelent, hogy a gát alatt elöregedett, 800 milliméteres víz-, valamint gázvezeték is húzódik.

Bár a terület hullámtérnek minősül, az elmúlt években gombamód nőttek ki a Rómain a földből az exkluzív lakó- és üdülőnegyedként hirdetett épülettömbök, dacára annak, hogy a polgármester szerint egyetlen lakás építésére sem adott engedélyt az önkormányzat. Az új építésű házak ugyanis papíron egytől egyig üdülőnek vagy társasüdülőnek minősülnek. Azt pedig - ahogy a polgármester fogalmazott - senki sem tilthatja meg, hogy valaki a nyaralójában lakjon. Vagyis az építők gyakorlatilag megkerülik a jogszabályt.

Tarlós szerint nem is az a legnagyobb gond, hogy új épületek nőttek ki a földből a Rómain. Sokkal inkább nehezményezhető, hogy a partszakasz mára szinte teljesen elvesztette eredeti, az 1920-as évek óta őrzött karakterét, és ma már nem a tömegsport egyik budapesti fellegvára és helyszíne, hanem exkluzív szórakozónegyed vált belőle. A parton a rendszerváltás előtt jórészt állami vállalatok üdülői, nyaralói voltak, amelyeket azután privatizáltak. Arra, hogy kinek és hogyan jutottak birtokába az épületek, a kerületnek nem volt rálátása - tette hozzá.

Ehhez kapcsolódik az áldatlan parkolási helyzet. A Római-partra elvileg tilos behajtani, ezt mindenhol táblák is jelzik, az autósok azonban minderre fittyet hánynak, és előszeretettel hajtanak minél közelebb a folyó menti szórakozóhelyekhez. Ezért tavasztól őszig gyakran előfordul, hogy esténként lépni is alig lehet a járművektől a szórakozóhelyek közelében vagy a csendes, sétára alkalmas övezetekben. A partot azonban fizikailag - például sorompóval - azért nem lehet lezárni, mert akkor a mentők és a tűzoltók sem tudnának behajtani. A Duna mellett egyébként nincs hely megfelelő várakozóhelyek kialakítására, ha pedig valamivel távolabb alakítanak ki parkolóhelyeket, kevesen vennék a fáradságot, hogy onnan a partig gyalogoljanak.

A Vadkacsa Üdülőpark - vagyis a Római Wellness Otthon első üteme - volt az első nagyobb ingatlanfejlesztés az elmúlt évtizedben a Rómain. Négy épületben összesen csaknem nyolcvan üdülőapartmant alakítottak ki, parkosított játszóterekkel, úszómedencével, eltolható árnyékolókkal védett teraszokkal. Mindez csaknem kétmilliárd forintba került. A Római Wellness Otthon második üteme a csónakházak közül mutatóba megmaradt Bíbic mögött épül, két hektáron összesen öt épületet húznak fel teraszos lakásokkal, teremgarázzsal, medencével. Különböző cégeken keresztül mindkét építkezés Bálintfy Gábor ügyvédhez és Wicha József vállalkozóhoz köthető, előbbihez fűződik a hévízi bányászüdülő luxusszállóvá alakítása a Széchenyi-tervből kapott támogatással. Bálintfy egyébként az Új Magyarország kiadójánál és a Hír Tv igazgatótanácsában is dolgozott.

A Római-part déli csücskében épül a Nánási kert (vagy más néven Club Római-part), amelynek idén átadni tervezett első üteme húszezer négyzetméteren 112 lakás megépítését foglalja magába. A befektető Indotek Rt. szintén a már említett Wichához köthető.

Az egykori 19 csónakházból mára csak néhány - a Római-parti szakaszon a Bíbic, a Csillag és a Béke - maradt meg, az állami Sportlétesítmények Rt. kezelésében. A cég annak idején vitatott körülmények között értékesítette ezeket - az akkori vádak szerint áron alul -, az ügyészségi és parlamenti bizottsági vizsgálatok azonban nem tártak fel szabálytalanságokat.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.