Húszmilliárdot bukhat az állam Londonban
Új szakaszába lép, és személyes meghallgatásokkal folytatódik az a 90 millió dolláros (mai árfolyamon mintegy 19 milliárd forintos) per, melyet a kanadai Airport Development Corporation (ADC) indított a magyar állam ellen a ferihegyi 2B terminál üzemeltetési jogának elvonása miatt.
A Horn-kormány alatt kötött szerződés alapján az ADC és a magyar állam közös cége, a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft. először felépítette, majd 1998 decemberétől üzemeltette a budapesti légikikötő 2B utasforgalmi épületét, ám egy 2001. decemberi rendeletre hivatkozva a Fidesz-kormány egyik napról a másikra kitette a céget Ferihegyről, és a teljes repülőtér üzemeltetését a Budapest Airport Rt.-re bízta.
E társaság többségi tulajdonát, ezzel együtt a Ferihegyi repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogát szerezte meg nemrégiben az angol BAA 464,5 milliárd forintért. Ha veszt is az állam a mostani perben, a privatizációs rekordbevételnek számító pénz láttán még mindig aprópénznek tűnik a kártérítés lehetséges összege. Az 1997 februárjában született haszonbérleti szerződés alapján a FUF Kft. legalább 2010-ig üzemeltethette volna a 2B-t, ez alapján a 90 millió dolláros követelés tehát a befektetett pénzből és az elmaradt haszonból adódik. Szakmai és kormányzati körökben valószínűsítik, hogy a magyar államnak fizetnie kell majd, a kérdés inkább az, hogy a választott bíróság mekkora összeget ítél jogosnak. Lapunk úgy értesült, hogy a kanadai befektető még egy évvel ezelőtt is hajlott volna a peren kívüli egyezségre, ám ezt politikai okokból senki sem akarta felvállalni.
A választott bíróság előtti meghallgatásokra a jövő héten kerül sor Londonban (ettől függetlenül sokan csak "washingtoni perként" emlegetik az ügyet, melyet eddig Hágában tárgyaltak). Úgy tudjuk, a FUF korábbi vezetői mellett meghallgatják majd Gansperger Gyulát is, aki a Budapest Airport első igazgatóságának volt elnöke (ma a BAA-partner Wallis vezérigazgatója). A bíróság várhatóan nyáron hirdet ítéletet az ügyben.