Holnaptól a mentőszolgálat repül a betegekért
Szakszerűtlen, hanyag üzemeltetés, túlszámlázás, a tulajdonosi kérések és utasítások elszabotálása miatt tegnap fölmondta az OMSZ a légi mentők üzemeltetésével megbízott BASe Kft.-vel kötött szerződését. A mentőhelikoptereket 1992 óta üzemeltető cég és az OMSZ szakításának hátterében már évek óta tartó ellenőrzés-sorozat és az azt követő nyilatkozatháború áll. Takács Zoltán, a mentőszolgálat főigazgatója korábban többször is kijelentette: a kft. olyan munkákról nyújtott be számlákat, amelyek teljesítése nincs a szerződésükben, és az OMSZ sem kérte azokat. S miután ezeket a számlákat az OMSZ nem fizette ki, a működtető cég zálogjogot jegyeztetett be az állami tulajdonú helikopterekre.
Az OMSZ szerződésbontásának indokai között egyebek mellett az szerepel, hogy a jelenleg franciaországi nagyjavításon lévő gépek korábbi szervizelését nem kellő gondossággal végezték. Csak ez önmagában mintegy 50 millió forinttal dagasztotta az amúgy is borsos BASe-számlát. A gépek tulajdonosa fölrótta az üzemeltetőnek azt is, hogy napi tízperces üzemi kört írt elő a helikopterek számára, s ezzel 30 millió forinttal növelte a működési költséget, valamint önkényesen használta fel az üzemanyag adójából visszaigényelhető összeget. Továbbá: többszöri fölszólítás ellenére sem adták át az OMSZ-nak a légi járműveket.
A BASe Kft. ügyvezetője, Ármai Zoltán visszautasítja a vádakat. Ők a feladataikat mindig megfelelően teljesítették. Szerinte a mentőszolgálat vezetősége el akarja lehetetleníteni vállalkozásukat, de örül, hogy most végre pont kerülhet az ügy végére. Ármai közölte: a mentőszolgálat vezetője 2003 óta – többszöri kezdeményezésük ellenére – nem volt hajlandó az évente megújítandó szerződést újratárgyalni.
A helikopterek tízperces üzemeltetési reptetésére szerinte a biztonságos repülés miatt volt szükség, hiszen a gépek néha hetekig állnak a szabad ég alatt.
Az elmúlt négy évben folytatott állami számvevőszéki és egyéb ellenőrzések számos visszásságot tártak fel (ezek szinte kivétel nélkül a szerződéses kapcsolat felülvizsgálatát javasolták az OMSZ-nek), gyakorlati következményük azonban nem lett. Ennek oka meglehetősen prózai: Magyarországon mindmáig csak a BASe Kft.-nek volt jogosítványa mentőhelikopterek üzemeltetésére. Vagyis az OMSZ nem tehetett semmit. A múlt év végén azonban a kormány rendelkezett arról, hogy a mentőszolgálat alakítson saját közhasznú társaságot, amely üzemeltetheti a légi mentőket.
Keddtől a mentőszolgálat tulajdonában lévő Légimentő Kht. hat géppel lép munkába. A napokban érkezik vissza a franciaországi nagyjavításról két gép, s addig Pápán és Szolnokon katonai helikopterek állnak rendelkezésre. A helikopterek fedélzetén orvos dolgozik, és újraélesztő készülék is van - ennek költségeit az OMSZ fizeti.
A kormány a száz lépés programja keretében százmillió forintot oszt szét a sürgőségi ellátóhelyek között, hogy év végéig minden erre kijelölt helyen elkészüljenek a helikopterleszálló-pályák. Havonta egyébként átlagosan négy olyan baleset történik, amikor helikopterre lenne szükség, csakhogy - mivel az intézetek közelében nincs megfelelő leszállóhely - a beteg mégis lassabban, mentőautóval kerül a kórházba.