Kommandó helyett matrica

Az áraikat szinten tartó, vagy esetleg növelő kereskedőknek hatósági ellenőrzéstől nem kell tartaniuk, a fogyasztóvédelmi felügyelők január végén kezdődő razziáikon csak azt nézik majd, hogy a kasszánál a polcokon feltüntetett árat ütik-e be és hogy jól tüntetik-e fel az aktuális áfát. Az árfeltüntetés hatósági ellenőrzése hagyományos vizsgálat része. Ennek során mintegy félezer üzletben fordulnak meg a megyei felügyelőségek munkatársai, megyénként négy-öt személy.

Annak ellenőrzésére, hogy valóban csökkentek-e az árak, civil szervezetekkel, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületen (OFE) keresztül kötött szerződést az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium. A civilek - köztük a nagycsaládosok, a nyugdíjasok szervezeti, valamint a Magyar Nők Szövetsége - körülbelül száz önkéntessel járják november óta az üzleteket. Szeberényi György, az OFE baranyai elnökhelyettese, az akció koordinátora elmondta: várhatóan a jövő héten áll össze az első vázlatos elemzés, ami ízelítőt ad a tapasztalatokból. Az árfigyelés április végéig tart, hogy lássák, az esetleg most jelentkező áresés tartósnak ígérkezik-e, vagy csak pillanatnyi.

Aki lenyeli az állam által elengedett 5 százalékos adót, azzal szemben a kormánynak nincsenek büntetőeszközei, az árpolitika a kereskedőknél egyéni döntés kérdése. A magas árral dolgozó üzleteket végső soron a vásárlók büntetik meg, azzal, hogy átpártolnak a konkurenciához - mondják a kormányzati politikusok, akik szerint ebbéli döntésükben hivatott a vevőket segíteni az a védjegy, amit az áfaakcióban részt vevő üzletek használhatnak.

A védjeggyet január 15-től kérhetik és használhatják az áfacsökkentéssel élő cégek. Használatára három hónapos szerződést lehet kötni. Időközben persze bárki bármilyen okból felmondhatja a védjegyhasználati megállapodást. A kereskedő azért, ha nem tudja tovább tartani a csökkentett árat, a szakminisztérium meg azért, ha olyan jelzést kap, miszerint az adott üzlet árat emelt - tudtuk meg Mesterházy Attila államtitkártól, aki szerint mivel a magyarok nagyon árérzékenyek, az áresést garantáló védjegynek óriási reklámértéke lesz.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.