Ellenállnak az árak az áfának
A boltok jelentékeny részében az esztendő első munkanapján még nagy munkában voltak az alkalmazottak. A kereskedők az ötszázalékos áfacsökkentés utáni új árak felragasztásával voltak elfoglalva. E feladat elvégzésére ugyanis egyetlen éjszakájuk lett volna, ami nem elegendő. A pénztárgépeket sem mindenhol sikerült átállítani, így sok vevő kézzel írt blokkal távozott a kasszától. Már ha az üzletek egyáltalán változtattak az áraikon. Munkatársaink ugyanis több olyan boltban is jártak, ahol az adómérséklésnek semmi jele nem volt. Ám az árváltozások hatását felmérni ott sem könnyű, ahol lefaragtak az árakból, mert a karácsonyi nagy roham után a legtöbb üzletláncnál már téli vásárt tartnak, így a vevők az áfacsökkentés miatt nekik "járó" négy százaléknál több helyen is jóval több kedvezményt kaphatnak. Akadt viszont olyan boltos is, aki arról panaszkodott: a vevők azoknál a áruknál is követelték az árcsökkenést, amelyeknél az áfa nem változott.
A Tescóban egyelőre tábla figyelmezteti a vásárlókat arra, hogy a pénztárnál kevesebbet kell fizetniük, mint amennyi a polcokon elhelyezett címkéken szerepel. A 35-40 000-féle termék átárazása ugyanis ott még néhány napig eltart. Az Auchan már felkészült: itt feltűnő sárga címkére nyomtatott új ár mellett a régi ár feltüntetésável jelzik, minek az ára csökkent.
Egyszerűbb módszert választott az áfamérséklés hatásainak érzékeltetésére az ElectroWorld. Itt öt százalékkal csökkentették minden nálunk kapható áruféleség árát. A cég szerint az emberek nem értik, ha öt százalékkal lett kevesebb az áfa, akkor az árak miért csak négy százalékkal mennek lejjebb. Ötszázalékos árcsökkentést garantál a Baumax is, és átadja az áfacsökkentést a vevőknek az árait, általában egy évre előre rögíztő Ikea is. Új katalógust azonban nem adnak ki. A kasszánál kapott nyugtán külön sorban szerepel az az összeg, amennyivel vásárlók kevesebbet fizetnek. A multinacionális kiskereskedelmi vállalkozások példáját a nagyobb hazai társaságok is követik? a CBA-nál például nem is volt kérdéses, hogy a kisebb áfa hatását náluk is lehet majd érezni.
Tapasztalataink szerint a kisebb méretű kereskedelmi vállalkozások egyelőre nem követik a "nagyok" példáját. Munkatársaink több olyan üzletben is jártak, ahol sem a pénztárgépet nem állították át, sem az átárazást nem végezték el. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azonban úgy látja, ebben semmi meglepő nincs. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis az akciózásban mindig a diszkont és hipermarketláncok járnak élen, a többiek csak később követik őket. Az árcsökkenés így csak fokozatosan jelenik majd meg.
A nagy lendülettel beharangozott árcsökkentés több árut érintetlenül hagy. Az áfacsökkentés számos élelmiszert, illetve a vendéglőkben felszolgált ételeket nem érinti, mert azok áfája 15 százalékos és az nem mérséklődött. A korábbi 25-ről most 20 százalékra csökkent viszont a kávé, az üdítő, az édesség, a sör, a pezsgő, és a só áfája. Elméletileg csökkennie kellett a számítógép, a bútor, a tévé, a játékok, mezőgazdasági eszközök, temetkezési szolgáltatások, a kéményseprés, a cipősarkalás, a borotválás és a taxi viteldíj árának is.
Ám van, ami biztosan drágul: a januári BKV bérletet például már 6900 forintért lehet megvenni, a tanulókét meg 2600-ért. A vonaljegy ára 185 forintra nőtt a közlekedési vállalat által érvényesített, átlagosan 10 százalékos drágítás miatt. A négynapos autópálya-matrica is többe kerül, 1120 forint helyett 1170-be, a heti matrica pedig 2300 forintról 2500-ra drágult. A budapesti háztartásoknál a vízdíj és a csatornahasználat 5,9, illetve 5,85 százalékkal lett drágább, a szemétdíj pedig 5,7 százalékkal emelkedett. A kábeltévé előfizetési díjak átlagosan 10 százalékos emelkednek.
Csökkent viszont az áram ára 4 százalékkal. A telefontársaságok mindegyike árleszállítást jelentett be, kivéve a Vodafone-t. A cég korábbi bejelentése szerint az áfa-lenyeléssel korrigálja tarifái zömét - igaz, tegnap már néhol csökkentett is az árain.