A nagy árvágás
Ma már minden vevő a kapott blokkon is leellenőrizheti, hogy a kereskedők továbbadták-e neki az áfacsökkentésből eredő megtakarítást. Olyan pénztárgépet ugyanis nem használhatnak a boltosok, amelyiket nem állítottak át az új, 20 százalékos forgalmiadó-kulcsra - áll az APEH egyik közleményében. Persze könnyen elképzelhető, hogy ezt a munkát nem mindenhol tudták időben elvégezni. A pénztárgépek fekete dobozába ugyanis nem nyúlhat bele akárki. Ezt csak olyan vállalkozások szakemberei tehetik meg, amelyeknek a pénztárgépeket forgalmazó cégek javaslatára az adóhatóság megadja a szervizjogot. Bár több száz ilyen vállalkozás működik az országban, korántsem biztos, hogy a végére jutnak a munkának. December 31-ig ugyanis a gépeknek még a régi, tehát a 25 százalékos áfát feltüntető nyugtát kellett kiadniuk, január 2-án pedig már az új, tehát a 20 százalékos áfának kell szerepelnie a blokkon.
- A kereskedők két dolgot tehetnek. A még december 31. előtt behozott gépeket január másodika után átállítva elvihetik. A másik megoldás, hogy valamikor januárra kérnek időpontot, és addig kézzel írt nyugtát adnak a vevőiknek. Erre egészen 2006. március 31-ig van lehetőségük - nyilatkozta lapunknak Fehér István, a pénztárgépek értékesítésével és javításával foglalkozó Ágens Bt. tulajdonosa. A szakember azt tanácsolja a kereskedőknek, hogy a biztonság kedvéért hívják fel a kiszemelt szervizt, mert az utóbbi időben a piac beszűkülése miatt sok forgalmazó visszavonta a szervizjogokat a viszonteladóitól. Fehér István felhívta a fogyasztók figyelmét arra, hogy néhány pénztárgép esetében már tavaly is 20 százalékos áfa szerepelt a blokkon. Ez nem azt jelenti, hogy ott már az óévben végrehajtották az áfacsökkentést, hanem azt, hogy a bruttó árból "visszafelé" számolják az áfát. Az ilyen blokkokon január másodika után 16,67 százalékos áfa szerepel.
A pénztárgépek átállítása azonban sem a szervizcégek, sem a kereskedők szerint nem okozhat komoly gondot. A nagyobb, több üzletet működtető vállalkozásoknak (benzinkúttársaságok, hipermarketláncok) általában saját szakembereik vannak erre a feladatra. A kisebb kereskedelmi cégeknek pedig nincs akkora forgalmuk, hogy ne győznék kézzel megírni a nyugtákat. Fehér István szerint eddig nem volt sorban állás az átállítást végző szervizeknél. A szakember a 2004-es áfaemelés tapasztalatai alapján állítja: január első hetében alig győzik majd a munkát, de utána egészen a határidő március végi lejártát megelőző hetekig nyugodtan tudnak dolgozni.
Más a helyzet az árcímkék átragasztásával. Itt a kisboltok vannak előnyben, hiszen ők viszonylag szűk kínálattal dolgoznak. Lesz hát bőven idejük, hogy a mai nyitást követő napokban mindent átárazzanak. A nagyobb alapterületű üzleteket működtető, esetleg több ezer különféle árucikket tartó kereskedéseknek már nehezebb a dolguk. A Tesco például néhány nap türelmet kért a vásárlóitól arra, hogy minden terméket elláthasson az új árcímkével. Más láncok viszont azt ígérik, január első munkanapján, tehát ma, a polcokon már csak az új árakat találják a vevők. A vásárlók informálásából a kormányzat is kiveszi a részét. Feketelista helyett bolti védjeggyel és számlagyűjtős nyereményjátékkal igyekszik garantálni, hogy valóban megjelenjen az árakban a január elsejétől élő áfacsökkentés.
A 25 százalékról 20 százalékra csökkenő általános forgalmi adó áresést eredményez például a konzervek, az édességek, a háztartási mosószerek és tisztítószerek, a ruházati termékek, műszaki cikkek, bútorok, valamint a tisztító és javító szolgáltatások körében. Ideális esetben a vevő által fizetendő ár 4 százalékkal lesz kevesebb a tavalyinál, a bruttó összegben ugyanis így jelentkezik a kisebb áfa. A kormányzat jó fél éve módszeresen hangsúlyozza és minden lehetséges fórumon igyekszik bejelenteni, hogy árleszállítást vár az adó egy részének elengedése fejében. A legújabb bejelentés a napokban az volt, hogy a vásárlók tájékozódását segíteni fogják egy új védjeggyel is, amit csak az áfaakcióban részt vevő üzletek használhatnak. A védjegyet a kirakatokra ragasztják majd a kereskedők, akik ezzel vállalják azt is, hogy a fogyasztóvédelem szakemberei ellenőrizhessék: valamennyi termék ára csökkent.
Nyereményjáték is indul: akik ugyanarról a termékről egy 2005-ös és egy 2006-ban kiadott áfás számlát küldenek be az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériumba február végéig, sorsoláson vesznek részt. A fődíj egy plazmatévé házimozi-rendszerrel, ami mellett energiatakarékos hűtőszekrényeket, digitális fényképezőgépet és vásárlási utalványokat lehet nyerni. Mesterházy Attila, a minisztérium politikai államtitkára, aki az áfaügy felelősévé lépett elő, lapunknak elmondta: a játékkal is az a céljuk, hogy a fogyasztókat tudatos választásra bírják, arra, hogy figyeljenek oda az árakra. Még megbecsülni sem akarta senki, hogy vajon hányan neveznek be a sorsolásra, mondván, nem attól lesz az akció sikeres, ha ezrek vagy tízezrek küldik be a számlamásolatokat, hanem attól, hogy ha sikerült mindenkiben tudatosítani, hogy a csökkentett adó miatt bizonyos termékek árának csökkennie kell. Az eredeti számítások szerint az átlagpolgárok zsebében havi ötezer forint maradhat, ha minden kereskedő és szolgáltató átengedi nekik azt az adórészt, amiről az állam a polgárai javára lemondott. Áfacsökkentési hajlandóságukról a kereskedelmi szervezetek és szövetségek vezetői mindenesetre aláírták a miniszterelnökkel a megállapodást még december elején.