Eladással kezd Ferihegyen az angol vevő
A Budapest Airport leendő többségi tulajdonosa, az angol BAA már keresi a ferihegyi minibusz-szolgáltatás és a repülőgépek földi kiszolgálását végző leányvállalat új tulajdonosát - hangzott el a BAA befektetői konferenciáján tegnap Londonban. Chris Woodruff - aki lapunk információja szerint a Budapest Airport vezérigazgatói posztjának várományosa - a lépést azzal indokolta, hogy ezek nem tartoznak szorosan a BAA főtevékenységéhez.
Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója ugyanezen a konferencián azt mondta: nem számít arra, hogy a Budapest Airportot visszaállamosítanák. - Ilyesféle esemény esélye oly közel van a nullához, amennyire egyáltalán lehetséges - nyugtatgatta Clasper a BAA befektetőit. A vezérigazgató szerint mindkét párt még a legutóbbi napokban is hangot adott a közvetlen külföldi befektetések fontosságának Magyarország jövője szempontjából. "Nem hiszem, hogy bárki olyan jelzést akarna adni, amely szerint ezeket a befektetéseket nem fogják tiszteletben tartani" - tette hozzá. Clasper leszögezte: ha ilyesmi mégis megtörténne, a BAA 11 százalékos kamattal együtt visszakapná a pénzét.
Értelmetlen - e szóval kommentálta azt a sajtóhírt a BAA vezérigazgatója, hogy a Budapest Airport privatizációs pályázat második helyezettje, a német Hochtief bíróságon támadja meg az ÁPV Rt. ferihegyi döntését és szerződését. - Ez nem vezet sehova - szögezte le Mike Clasper, aki szerint a Hochtief lépését az elkeseredettség magyarázhatja.
Donatella Gasser, a Hochtief szóvivője kijelentette: kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a privatizációs eljárás minden követelményét. A német szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy a panaszt már pénteken benyújtották az illetékes budapesti bíróságon, mert kételyeik vannak afelől, hogy a BAA teljesítette-e az összes kiírási feltételt.
Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója elmondta: tudomásuk volt arról, hogy a német társaság a bírósághoz fordult, ám a kérelem tárgyát nem ismerik. Információik szerint a Hochtiefnek a magyar cégalapítással kapcsolatban vannak kifogásai. Oravecz hangsúlyozta, hogy mindhárom befektető alapított célzott rendeltetésű társaságot, amelyet a konzorcium tagjaként bevont. Ezt az ÁPV Rt. mindhárom pályázónál elfogadta és engedélyezte. Hozzátette: meggyőződésük, hogy az ÁPV Rt. szabályosan és jogszerűen járt el.
A Budapest Airport 600 milliárd forint értékű privatizációs szerződését vasárnap írták alá, ebből az azonnali tranzakciós ellenérték 464,5 milliárd forint (a pénzt várhatóan még az idén átutalja a BAA), ezenfelül az angol cég 65 milliárdos beruházásra vállalt garanciát az elkövetkezendő öt évre.
Egyelőre elmaradt a pénteki munkabeszüntetés folytatása a Ferihegyi repülőtéren, bár bérmegállapodást továbbra sem kötöttek a szakszervezetek és a Budapest Airport Rt. A cégvezetés és az új tulajdonos, a BAA tárgyaláson részt vevő megfigyelője közösen arra kérte a sztrájkbizottságot, hogy adjanak időt a tárgyalásokhoz, amelyek ma folytatódnak.