Pulykafaló magyarok
- Lecsengett a madárinfluenza-ügy, a vásárlási szokások visszatértek a szokásos mederbe - mondja Murányi László, a Coop Hungary Rt. vezérigazgató-helyettese, akitől az ünnep előtti forgalomról azt is megtudtuk: az utóbbi jó néhány évben igen nagy a bejgli iránti kereslet az üzlethálózat boltjaiban. A háziasszonyok szívesen megfizetik a kényelmet, amit lehet, készen vásárolnak. És ez nem csak a bejglire igaz, hanem minden más ételre is: a főként vidéken erős a Coop-boltokban az utóbbi időben éppen a félkész, fagyasztott élelmiszerek forgalma növekszik a legdinamikusabban. A vásárlási szokások változása miatt a hálózat tagjai jelentős beruházásra, a hűtőkapacitás bővítésére készülnek. Arra azonban továbbra sem számítanak, hogy a vidéken jellemzően a halászoktól vásárolt karácsonyi hal forgalmából részesednek majd.
Élő ponty a Tesco áruházaiban is csak szezonálisan kapható, december közepétől - tudtuk meg Danks Emesétől, a társaság kommunikációs igazgatójától. Annak ellenére, hogy tavaly néhány nap alatt 400 tonnányi élő pontyot adtak el, a karácsony előtti időszakban elsősorban a drágább lazac, tőkehal, pisztráng és garnéla a kelendő. Az ünnepre nemcsak nagyobb mennyiségű, de a szokásosnál többféle halat és baromfihúst rendelnek - bébi pulyka például csak ilyentájt kapható. A madárinfluenza hatását a Tesco sem érzi, sőt, a pulyka- és csirkemellforgalma már a bronzvasárnapon megtöbbszöröződött. Az élelmiszer-kereskedők szerint hatásos és hasznos volt a Baromfi Terméktanács kampánya, hiszen a vevők bizalma a baromfihús iránt átmeneti megrendülés után visszatért a korábbi szintre.
Erdélyi István, a Baromfi Terméktanács elnöke, aki egyben a pulykaszövetség vezetője is, azt mondja: a tél végi családi étkezésekben a pulyka az utóbbi években kiemelt helyre került. Az elmúlt másfél évtizedben, az egy főre jutó magyarországi pulykafogyasztás másfél kilóról, 7,5 kilóra növekedett. Ezzel a világversenyben Izrael (14 kiló) USA (9 kiló) mögött a magyarok az előkelő harmadik helyre léptek. A baromfi-influenza hírére a pulykahúsvásárlás iránti igény is visszaesett - igaz nem olyan mértékben, mint a csirke esetében -, ám a termelők abban reménykednek, hogy a karácsonyi asztalra jut ebből a szárnyasból is. A tavalyi karácsony szenzációja volt az angol módira zsályával vagy aszalt szilvával töltött pulykamell. Erdélyi István szerint, aki az új ízeket kedveli, és nem kíván sokat bíbelődni a karácsonyi főzéssel, talál bőven különböző előfeldolgozott baromfiterméket a hűtőpultokban.
A halászok tavalyi árakkal és korrekt piaci magatartással készülnek a főszezonra. Orosz Sándor a Halászati Terméktanács igazgatója elmondta: a jég beállta előtt lassan befejeződik a lehalászás. A karácsonyi szállítási szerződések alapján a fogyasztók a múlt évi árakra számíthatnak. A halászok abban reménykednek, hogy az idén egyik nagy áruház sem akciózik majd importált édesvízi hallal. Orosz Sándor elmondta, hogy a legnagyobb konkurensnek számító, Szlovákiában és Csehországban a magyarhoz hasonló árak alakultak ki, ezért nem valószínű, hogy így sikerül letörni az árakat. A terméktanács adatai szerint évről évre növekszik a halfogyasztás, igaz, hogy az egy főre jutó évenkénti 3,4 kilós vásárlással még Európában is a sereghajtók közé tartozunk. De Orosz Sándor szerint mindenképpen előrelépés az 1997 óta regisztrált hetvendekás növekedés, még akkor is, ha a halak fele tengeri.
Az év végi nehéz étkek időszakában nem lenne szabad megfeledkezni az emésztést segítő salátákról sem. Binder Edit, a Buszesz ecetszakértője elmondta, hogy a Masmi Hungary Piackutató Intézet által végzett felmérés szerint a megkérdezettek mindössze 16 százaléka fogyaszt napi rendszerességgel salátát, 21 százalék csak hetente egy alkalommal. 46 százalékuk heti több alkalommal iktat be étkezésébe salátaféleségeket.