Balatoni járattal terjeszkedik a Ryanair

Az ír Ryanair olcsó jegyes légitársaság jövőre elindítja első magyarországi járatát, közölték a cégnél csütörtökön. A vállalat összesen öt új járatot indít 2006. február 17-e és március 31-e között: London Stansted repülőteréről a Balatonra, az olaszországi Lameziába és Pármába, Vitoriába Spanyolországba, valamint London Luton repülőteréről a franciaországi Brestbe.

Európa legnagyobb diszkont légitársasága 2006. február 18-tól heti három járatot indít a sármelléki Fly Balaton Airportról Londonba új, Boeing 737-800 típusú, 190 személyes gépekkel - jelentette be az ír légitársaság illetékese Sármelléken csütörtökön, sajtótájékoztatón. Katja Zarbock, a Ryanair közép-európai értékesítési igazgató-helyettese közölte: a február 18-tól kedden, csütörtökön és szombaton a londoni Stansted légikikötőbe közlekedő menetrend szerinti járaton az első évben 40 ezer utasra - Sármellék mostani össz-forgalmának közel duplájára - számítanak. "Nemcsak a balatoni és gyógyfürdőhelyi pihenésre érkező szigetországi turistákat, hanem az egész Nyugat-Dunántúl olcsón és gyorsan célba jutni kívánó magyar utasait is kiszolgálják közvetlen, egy útra mindössze 999 forintba kerülő járataink" - tájékoztatott Katja Zarbock. Hozzátette: a járatindítás vonzataként a szűkebb régióban legalább 40 új munkahely létesülhet.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary elmondta: az öt új járattal együtt a vállalat 90 járatot indít Stanstedből és 12 járatot Lutonból összesen 22 országba. Az öt új járat beindítása alkalmából a vállalat 1 millió ingyen jegyet hirdetett meg a cég valamennyi járataira, ezeket jövő januárban és februárban lehet igénybe venni.

A társaság vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy változatlanul tartják magukat a korábbi előrejelzéshez, amely szerint a mostani negyedévben az átlagos jegyárak nyomottak maradnak, és a következő negyedévben 5-10 százalékos csökkenés várható. Az Európában piacvezető olcsó jegyes légitársaság, a Ryanair az üzleti éve szeptemberrel zárult második negyedében 16,5 százalékkal 172,5 millió euróra növelte az adózott eredményét az egy évvel korábbi 148,1 millióhoz képest, kissé meghaladva az elemzői várakozások 171 milliós átlagát.

A forgalom 541,5 millió euróra emelkedett 410,7 millióhoz képest, jelentették a társaságnál hétfőn. Tizennyolc millió utast szállítottak az egy évvel korábbi 14 millió helyett, az egy utasra jutó bevétel 3 százalékkal nőtt. A további javulást annak ellenére érték el, hogy az üzemanyagköltség a második üzleti negyedévben 127 millió euró volt, több mint kétszerese az egy évvel azelőtti 61,9 milliónak.

A cégnél továbbra is erős versenyre és drága üzemanyagra számítanak, de változatlanul tartották a vállalati előrejelzést. A második üzleti negyedben a Ryanair is emelte árait, de változatlanul arra törekszik, hogy a bevételeit elsősorban más forrásokból - szálloda- és bérautó-előrendelés - szerezze. A jegyáron kívüli bevételek a második üzleti negyedben 40 százalékkal nőttek. Ennek jegyében bevezette a fedélzeti számítógépes és szerencsejátékokat is, habár ezek még nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Az egész üzleti évre 35 millió utasra számítanak, 27 százalékkal többre az előző üzleti évinél. Megerősítették a korábbi előrejelzést, hogy ebben az üzleti évben 295 millió eurós adózott eredményt várnak, 10 százalékkal többet az előző évinél. Az átlagos jegyárban legföljebb 1 százalékos drágulásra számítanak az egész pénzügyi évben.

Az első üzleti negyedévben a Ryanair adózott eredménye 21 százalékkal 69,64 millió eurós rekordra nőtt az egy évvel korábbi 53,08 millióhoz képest. Az eredménynövekedést annak tulajdonították, hogy piacot hódítottak el az üzemanyagfeláraikat emelő versenytársaktól. A forgalom 35 százalékkal 404,64 millió euróra emelkedett 299,59 millióhoz képest. Az átlagos jegyár 3 százalékkal, a többi forrásból származó bevétel 44 százalékkal bővült. Az utasok száma 30 százalékkal 8,5 millióra nőtt 6,6 millióhoz képest. A kapacitást is éppen 30 százalékkal növelték. Az üzemanyagköltség 109,9 millió euró volt, több mint kétszer nagyobb az egy évvel azelőtti 51,8 milliónál.

A márciussal zárult, előző üzleti évben a Ryanair adózott eredménye 19 százalékkal, a piaci várakozást is meggyőzően meghaladva 268,9 millió euróra nőtt az előző évi 226,6 millióról. A bevétel 24 százalékkal 1,34 milliárd euróra, az utasok száma 19 százalékkal 27,6 millióra emelkedett. Az egy utasra jutó bevétel 2 százalékkal nőtt az előző pénzügyi évben, annak ellenére, hogy a szállító kapacitást 16 százalékkal növelték.

Csak két-három társaság marad talpon?

Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két-három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges működést.

Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet.

A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben. A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.

A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A növekedés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re. Kelet-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag.

A Ryanair vezetője, Michael O’Leary, útjára bocsátván a cég első lengyelországi járatát, tavaly novemberben azt jósolta, hogy még vagy tíz évig lassú lesz a piac növekedése Kelet-Európában, és ebben a térségben nem lehet különösebb haszonra számítani. Ehhez képest a Ryanair most őszig még hét új lengyelországi járatot indít, és további terjeszkedést tervez a térségben. A várható árversenyből is ízelítőt adott: új lengyel járatain 1,59 fontnak megfelelő árú jegyeket kínál. A hagyományos légitársaságok turistaosztályaira 54-70 font között van a jegyár London és Varsó között.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.