Cégeket alapítottak a ferihegyi pályázók
Lapunk információi szerint a Budapest Airport mindhárom vevőjelöltje honi bejegyzésű társaságot alapított. Úgy tudjuk, jó esély van arra, hogy az adott pályázó sikere esetén papíron ezekre szálljanak át a Budapest Airport részvényei és jogai.
Elsőként a német Fraport AG hozott létre egy 3 milliós törzstőkéjű kft.-t BA Partners néven. Társtulajdonosként megjelenik benne a londoni bejegyzésű HAH Ltd. is. Néhány hétre rá Airport Partners néven a szintén német Hochtief két cége, a Hochtief Airport GmbH és a Hochtief Airport Capital GmbH jegyeztetett be egy szintén 3 milliós kft.-t. Legutóbb pedig a brit BAA plc illetve külföldi befektetésekre szakosodott leányvállalata, a BAA (International Holdings) Ltd. jött ki egy társasággal Bud Holding néven. A többiektől eltérően a britek az rt. formát választották, amihez már 20 milliós alaptőke dukált. Mindhárom versenyző nagy reptérüzemeltetőnek számít, közülük viszont egyes források állítólagos 400 milliárd forint feletti ajánlatával a BAA-t tartják a legesélyesebbnek.
A pályázók láthatólag semmit nem bíznak a véletlenre: a cégek több tagú vezetősége rendre a pályázók legmagasabb köreiből kerül ki, de az ügyvédek és a könyvvizsgálók sem vallanak arra, hogy a cég valós értékére éppen a törzstőkéből lehetne helyes következtetéseket levonni. A címek rendre az ügyvédi irodáké, ami tényleges tevékenységre nem utal. Hármójuk közül a Hochtiefnek már számos magyar - építőipari - érdekeltsége van, a cégalapítási "lázból" azonban láthatólag ez a társaság sem óhajtott kimaradni.
A bejegyzések kapcsán lapunknak senki nem nyilatkozott. Értesülésünk szerint ilyen típusú projektcég alapítását a kiíró, azaz az ÁPV Rt. nem követelte meg. Arra a kérdésre, hogy akkor miért volt szükség - meglehetősen egyforma befektetői logika mentén - ezen kis társaságokra, jórészt azt hallottuk indokul, hogy ez üzleti döntés kérdése, illetve hogy "így tisztább". Lapunkat megnyugtatták: a Ferihegyi reptér nem "néhány milliós cégek kezébe fog kerülni": az eredeti kiírás a pályázók elé rendkívül magas szakmai és pénzügyi követelményeket támasztott. Ha a tényleges vevő egy projekttársaság lenne, a pályázók - amelyek itt tulajdonosként jelennek meg - teljes körű készfizető felelősséget vállalnának leányvállalatukért.
Újabb feljelentés landolt tegnap az ügyészségen a Budapest Airport privatizációjával kapcsolatban: egy magánszemély annak kivizsgálását kérte, hogy a repülőtér területén található közutak, illetve az ingatlan alatti csatornák, vezetékek nem tartoznak-e a koncessziós törvény hatálya alá. A beadványtevő szerint ez esetben a privatizációs eljárás sértené ugyanis a magyar állam érdekeit.