Dekameron

Ma jelent meg a Népszabadság A Világirodalom Klasszikusai című huszonhat kötetes családi sorozatában, Boccaccio Dekameronjának második kötete. Cserna Szabó András író mutatja be.

Vannak művek, melyek minden korban gyanúsak, kényelmetlenek és egy kicsit kellemetlenek maradnak az elitirodalmi gyomornak. Ezeket a könyveket gyanúsan sokan olvassák, kényelmetlenül szórakoztatóak, és kellemetlenül rólunk szólnak, nincs bennük elég szimbolika, tükör általi homályosság, metaforikus emelkedettség. A magas ízlés hol triviálisnak, hol trágárnak, hol pornográfnak, hol populárisnak bélyegzi, az alacsony olvasó meg olvassa őket, mert szerencsétlent hidegen hagyja az a slendriánság, ahogy a szerzők elmulasztottak nyerseségükhöz valami elfogadható művészetelméleti indokot koholni, hogy, teszem azt, ők naturalisták vagy posztmodernek, vagy akármicsodák - talán éppen azért, mert el voltak foglalva az írással.

E művek közé tartozik például a Pantagruel, a Svejk vagy a Piszkos Fred, a kapitány, na és persze Boccaccio nagy novelláskönyve, a Dekameron, melyet nemhogy az elit, de még maga a szerzője is lesajnált olykor.

Elég csak mondjuk Szerb Antal vagy Babits irodalomtörténetét fellapozni. Előbbi már az életmű tárgyalása előtt "kevésbé jelentékenynek" nevezi a Dekameron szerzőjét Dantéhoz és Petrarcához mérve, utóbbi pedig úgy viszonyul hozzá, ahogy egy gyönyörű, ám kétes bárcájú kurtizánhoz szokás: kellő távolságtartással kezeli; kicsit finnyáskodva jegyzi meg: "mennél alacsonyabbra száll témájával Boccaccio, annál inkább otthon érzi magát".

De hát mi is ez az alacsony téma, hová Boccaccio alászállva otthon van? Nem a Purgatórium és nem is a Pokol, hol Dante oly kényelmesen közlekedik, még csak nem is az eszményi szerelem sötét verme, honnan Petrarca szonetteket ír Laurához. Ez a lent, ez a mélység maga az Élet.

Boccaccio az 1348-as firenzei pestis leírásával kezdi művét, s erről az indításról még legnagyobb lenézői is elismerik, hogy a haláltáncok haláltánca, a horrorirodalom alapvetése. Ám szerzőnk, miután ilyen jól sikerült a bevezetés, közli, többet egy szót se a sunyi halálról, most már az Élet következik. Dantétól is tudjuk, a Halál örök, a Nemlétet szigorú rend és fegyelem uralja, átírhatatlan szabályok. Boccacciót azonban az Élet érdekli, ahol a szabályok felrúghatóak, sőt, felrúgandóak, ahol a rendet átírja az ész és a szív, ahol minden ideiglenes és képlékeny. Az evilági lét karámja az ő prózatere, ahol majdan üdvözülők és majdan elkárhozottak még együtt játszszák kisded játékaikat, s próbálják megszerezni maguknak, ami jár. Boccacciót a nagy tülekedés hozza lázba, ahogy szerelemért, pénzért és hatalomért nyomakszik az alacsony eleven. A hús folyton változó törvénye, a buksza csalfa logikája, a szerelem ereje, az ész halálig tartó uralkodása. A porban kotorászik novellatéma után, s bizony csak alig törli le a cselekményről a piszkot, máris papíron van. De hát ilyenek vagyunk mi, az élet karámlakói, kicsit büdösek, kicsit koszosak, kicsit bűnösek, de mindig érdekesek és meglepőek, mulatságosak és folyton változók. Majd a Purgatóriumban kitisztítanak bennünket, ha ugyan még használ az isteni főzőmosás.

A Dekameronban minden megtörténhet és minden meg is történik, így aztán Boccaccio tulajdonképpen nemcsak föltalálja a novellát, de hat és fél év alatt majdnem ki is meríti a műfaj szinte minden lehetőségét. Mi, novellisták tulajdonképpen nem teszünk egyebet hat és fél évszázada, minthogy nagyítóval nézzük a port, morzsák után kutatunk, azt keressük, mit hagyott a jó Giovanni nekünk, amit még megírhatnánk. Szerencsére a karámlakó gyorsan változó jószág, így aztán marad számunkra is némi konc.

Jean Fouquet illusztrációja Boccaccio mûvének XV. századi francia kiadásához
Jean Fouquet illusztrációja Boccaccio mûvének XV. századi francia kiadásához
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.