Autók a berendezés fogságában

Szakértő kézbe adná Belváros-Lipótváros önkormányzata a Bazilika mélygarázs üzemeltetését, amelyet - a hivatalos indoklás szerint - a hozzáértés hiánya miatt nem tudtak eddig nyereségessé tenni. Korábbi tervek szerint az V. kerület két és fél milliárd forintért kétfordulós, nyílt nemzetközi pályázaton eladná az üzemeltetés jogát, valamint üzletrészének 49 százalékát olyan hozzáértő cégnek, amelynek gyakorlata van ezen a területen.

A főváros egyetlen automata rendszerű föld alatti parkolóját nagy reményekkel építette a Szent István téren két évvel ezelőtt a kerület, igaz, nem túl sikeres beruházási konstrukcióban. A létesítmény önkormányzati tulajdonban van, az üzemeltetést is a kerület végzi, az önkormányzat alapította Szent István tér Mélygarázs Kft.-n keresztül. Ez azonban úgy tűnik, hiba volt, mert az önkormányzat nem tudott élni a lehetőséggel, amely egy hozzáértő üzemeltetőnek kincsesbányát jelentene. A szakszerűtlen irányításnak tudható be, hogy a harmadik éve működő létesítmény jó ideje finanszírozási gondokkal küzd, az üzemeltetési költséget sem "hozza". Sokan különösen idegenkednek egy olyan parkolótól, ahol egy gép viszi, majd távozáskor hozza vissza az autót.

Már amikor visszahozza. Mert még most is akadozik az automatika, gyakran ragadnak autók a föld alatt. A próbaüzem alatt az üzemeltetőnek ez még nem okozott gondot, mert az ingyenes várakozásért cserébe az autósoknak vállalniuk kellett az esetleges kellemetlenséget. Amióta azonban fizetni kell a várakozásért, kárpótolni kell a kárvallottakat. A budapestieket általában taxicsekkel kárpótolják, de többször előfordult már, hogy vidéki autósoknak szállodát kellett fizetni. A tapasztalatok szerint a kártérítés rutinszerűen megy, már néhány perces várakozás után osztják a taxicsekket az üzemeltetők. Munkatársaink többször tesztelték a mélygarázs működését, de nekik egyszer sem kellett várni.

Szűkek és sötétek a mélygarázsok

Teljesen új építésügyi szabályzat kellene ahhoz, hogy Budapesten is olyan mélygarázsok és parkolóházak épüljenek, amelyeket használ az autósok többsége. A mostaniak ugyanis - összesen csaknem húszezer férőhellyel - nem túl népszerűek, s egyelőre nem is épült be a magyar parkolási kultúrába, mert többségük szűk, rossz helyen vannak a tartóoszlopok, keskenyre szabottak a fordulók és nehéz beállni a kicentizett helyekre. Minderről szemléletesen árulkodnak a fordulókban a falakon húzódó színes csíkok - mindegyiket egy-egy lökhárító hagyta. A kedvezőtlen kialakítás azonban nemcsak a tervezők, hanem az engedélyezési szakhatóságok hibája is, mert nem veszik figyelembe e létesítményeknél a közlekedési funkciókat - mondta lapunknak Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke, közlekedésmérnök.

Számos külföldi nagyvárosban nemcsak arra figyelnek, hogy ne kövessenek el ilyen alapvető hibákat a tervezés és építés során, hanem arra is, hogy - elsősorban hölgyeknek - néhány szélesebb helyet is kijelöljenek, lehetőleg jól megvilágított helyen, közel az őrbódéhoz, vagy ha ilyen nincs, akkor a kijárathoz, a pénztárhoz. Külön parkolóállásokat alakítanak ki gyerekesek számára is - ilyenből már hazánkban is van elvétve -, amely még a nőinél is szélesebb valamivel, hogy babakocsival is kényelmesen ki lehessen szállni.

Ám önmagában a tárgyi feltételek biztosítása is kevés lenne ahhoz, hogy a magyar autósok "beszokjanak" a fedett parkolókba. Addig ugyanis, amíg a felszínen ennyire rendezetlen a helyzet, legtöbben továbbra is az utcán várakoznak. Inkább kifizetnek egy esetleges büntetést - bár gyakran még ezt is meg lehet úszni -, mint hogy lemenjenek akár egy közeli mélygarázsba. A szakember szerint többek között ez a magyarázat arra is, hogy a fővárosban egyelőre többnyire bevásárlóközpontok, szállodák, irodaépületek alá építenek parkolókat, s alig van tisztán, önállóan várakozási funkcióra készült mélygarázs. A többmilliárdos beruházások megvalósításában elsősorban külföldi befektetőkre kell számítani, ám többségük egyelőre nem látja biztosítottnak a pénze megtérülését, s erre többnyire a felszíni rendszer rendezetlensége a magyarázat. Pedig a főváros közlekedési helyzetén is sokat javítana, ha a várakozó autók nem foglalnák el a helyet a forgalom elől. Ehhez viszont a legfontosabb belvárosi útvonalakon meg kellene szüntetni, vagy minimálisra csökkenteni a felszíni parkolást. Ráadásul ezen a területen egyáltalán nincs rend a fővárosban, három társaság is az utcai helyekből él, időnként követhetetlen káoszt okozva ezzel az autósok körében. Míg a szomszédos Bécsben egyetlen önkormányzati társaság látja el ezt a feladatot, nálunk az egyszerű autósnak felfoghatatlan felségterületekre osztották a fővárost.

Szálka elismeri, hogy a főváros minden pontjára nem lehet mélygarázst vagy parkolóházat építeni, de úgy véli, éppen ezért legalább be kellene tartatni azt az építészeti előírást, amely szerint minden újonnan létesült ingatlanhoz - bevásárlóközponthoz, irodaépülethez vagy lakóházhoz - megfelelő számú parkolót kell biztosítani. Nem hazai újítás, hogy ott, ahol a körülmények nem teszik lehetővé parkolók építését, a kötelezettséget pénzzel is meg lehet váltani az önkormányzatoknál, amelyek a pénzből bővítik a várakozóhelyek számát, valahol a kerület egy másik pontján. Csakhogy Európában nemcsak a megváltás befizetését veszik szigorúan, hanem a befolyt pénz elköltését is szorosan ellenőrzik.

A parkolóházak és mélygarázsok tarifái között nagy a szórás, egy régebbi építésű létesítményben óránként már 150 forintért, máshol viszont hatszázért lehet várakozni. A fedett beállók többsége azonban nem elsősorban az átmenő forgalomból, hanem az állandó bérlők - cégek, környéken élők - egy hónapos vagy egyéves díjaiból él. Van, ahol havonta már 29 ezerért is lehet helyet bérelni, máshol ugyanez 80 ezerre rúghat.

Kevesen hajtanak le a föld alá
Kevesen hajtanak le a föld alá
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.