Németországban is landoltak titkos CIA-járatok

Egy magas rangú amerikai titkosszolgálati munkatárs szerint az amerikai Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) titkos járatai sűrűn megszakították útjaikat különböző európai országokban, és ezen a helyzeten semmi sem változott - idézte név nélkül forrását a Handelsblatt német gazdasági-pénzügyi lap.

A Berliner Zeitung pénteken arról számolt be, hogy nyilván a frankfurti amerikai légi bázis volt a legfontosabb európai forgalmi csomópont 2002 és 2004 között a CIA-gépek számára. A légi bázist az amerikaiak ősztől már nem használják, a másik gyakran emlegetett németországi amerikai légitámaszpont a ramsteini. A frankfurti amerikai légi bázis a szomszédos polgári repülőtértől sok tekintetben függetlenül működött.

A Berliner Zeitung szerint azonban a berlin-schönefeldi repülőteret is használta legalább egy gép, és állítólag nem volt ismert, hogy ezek a gépek honnan jöttek és hova tartanak. A Handelsblattnak nyilatkozó CIA-munkatárs azt állította, hogy az amerikai fél az érintett kormányokat nem tájékoztatta a titkos járatokról. A CIA-személyzet körében mindenesetre frusztráltság tapasztalható, mert ezeknek a járatok a lefedettsége nem volt kielégítő, "az egész roppant kínos".

Egyelőre nem ismert, hogy milyen céllal jöttek és mentek a CIA-gépek Németország felett - olvasható a Berliner Zeitungban. Az Európa Tanács vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy léteztek-e titkos CIA-börtönök, s hogy a gépeken szállítottak-e terrorcselekményekkel gyanúsított személyeket. Németországban a zweibrückeni ügyészség rendelt el nyomozást egy elrabolt imám ügyében. A Berliner Zeitung beszámolója szerint az imámot Rómában rabolták el CIA-ügynökök, a ramsteini légitámaszpontra szállították, ahol átültették egy másik CIA-gépre.

A Berliner Zeitung úgynevezett független járatfigyelők (plane spotter) gyűjtéseire hivatkozik. A figyelők a katonai repülőtereken és környékükön tapasztalható mozgásokat dokumentálják, nem egyszer fényképekkel, és a gépek felségjelzéseiből is vonnak le következtetéseket. Ezeket a dokumentációkat részben megerősítették azoknak az országoknak a repülésbiztonsági hatóságai, amelyek légterét a CIA-gépek Frankfurtból jövet, vagy oda tartva érintették - olvasható a Berliner Zeitungban.

A kimutatások szerint Frankfurtban 2003-ban öt, egyértelműen a CIA-hoz rendelhető gép 48 alkalommal fordult elő (le- és felszállásokat regisztráltak), a 2002 és 2004 közötti időszakban pedig  összesen 85 le- és felszállást. Ehhez jön még öt Németországban landolt gép, és ezekről szakértők úgy vélik, hogy "nagy valószínűséggel" a CIA-hoz rendelhetők. Sajtóbeszámolók szerint a CIA terroristaellenes műveletei során egy sor fedőcéget használ, amelyek vagy a CIA-hoz tartoznak, vagy annak felügyelete alatt állnak.

A listákon a frankfurti légitámaszpontot használó CIA-gépek starthelyei és végállomásai között szerepel Bagdad, Kabul, Amman, pakisztáni helyek, de Moszkva, Prága és Glasgow is, továbbá Taskent-Rabat útvonal, illetve a törökországi Diyarbakírból ismeretlen úti céllal felszálló gép is.

A CIA 34-szer használhatta a portugál repülőtereket

A portugál sajtó 34 olyan légi járatról szerzett tudomást, amelyet a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) titkos fogolyszállításra használhatott. A Diario de Noticias lisszaboni lap pénteki száma szerint e repülőutak 2002 júniusa és 2004 júliusa között zajlottak le az amerikai Richmor Aviation és a Jeppesen Dataplan légitársaságok gépeivel. A lap úgy értesült, hogy az egyik gép például az Azori-szigeteken lévő Santa Maria-repülőteret használta, a Kuba szigetén fekvő Guantánamo amerikai támaszpont felé tartva.

A Diario szerint a CIA által leszerződtetett társaságok gépei gyakran kereskedelmi járatként szálltak le, amivel elkerülték az ellenőrzést a portugál hatóságok részéről. A 34 közül 27 járatból senki sem szállt ki, a többiből 29 személy lépett portugál földre. Egyes járatok végső úti célja Marokkó, Algéria és Afganisztán volt.

A lap által megkérdezett források úgy vélik, hogy a járatokat a CIA által elfogott, feltételezett terroristák szállítására használták. Hivatalos bizonyíték azonban nincs erre. Szerdán egy másik portugál lapban, a Focusban jelent meg fénykép, amelyen egy gyanús C-130-as szállítógép látható Lajes katonai repülőterén, az Azori-szigeteken.

Diogo de Freitas do Amaral portugál külügyminiszter a múlt héten közölte, hogy a CIA nem kért engedélyt a portugál repülőterek használatára. Luis Amado, a védelmi tárca vezetője azt is leszögezte: egyetlen CIA-gép sem landolt Portugália területén azóta, hogy a szocialista párti kormány március végén hivatalba lépett. Freitas do Amaral szerint március 12-ig visszamenőleg gondosan megvizsgálták a kérdést, és nem találtak arra utaló nyomot, hogy az amerikai fegyencjáratok bármelyike is az ibériai ország területén szállt volna le.(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.