Francia privatizációs falatok
A metró-, és elővárosi vonalakon eleve alig okozott fennakadást a hét elején indult országos megmozdulás. Mindez arra utal, hogy a szokásosnál kevesebb zökkenővel sikerült megállapodásra jutni az érdekvédelmi szervezetek és az SNCF közötti bértárgyalásokon.
De nincs megnyugvás. Az év vége általában a szállítási dolgozók munkabeszüntetéseinek időszaka szokott lenni Franciaországban. Az idén a szakszervezetek új prémiumfeltételeket, az inflációt meghaladó béremelést és további munkahelyeket követeltek a cégvezetéstől. A legnagyobb meglepetést azonban nem ezek az igények váltották ki kormányzati oldalon, hanem az, hogy az érdekvédők az SNCF privatizációjának leállítását is követelték. Ilyen terve ugyanis hivatalosan nincs a jobbközép kabinetnek. Dominique Perben szállítási miniszter a szakszervezetekhez írt levelében ezt újból megerősítette, hozzátéve: az állami vasutak dolgozóinak a jövőben sincs "semmi okuk ilyen kormányzati döntéstől tartaniuk".
A vasutasok aggodalma mégis érthető, figyelembe véve az újra meglóduló privatizációs hullámot. A legutóbbi években az állami szektor aránya folyamatosan zsugorodik Franciaországban és ez komoly ellenállást vált ki szakszervezeti részről; bizonyos érdekvédelmi képviselők azzal vádolják a jobbközép kormányt, hogy a gyáriparosok szövetségével (MEDEF) karöltve az 1946-ban állami tulajdonba vett teljes közszolgáltatási rendszert fel akarja számolni.
Ezt a Villepin-kabinet alaptalan hangulatkeltésnek minősíti, s azt hangoztatja: legfeljebb egy hosszú folyamat újabb állomásáról lehet most szó. Emlékezetes, hogy a nagy állami kereskedelmi bankok (Paribas, Crédit lyonnais) magánosítása már a kilencvenes években jelentősen előrehaladt, csakúgy, mint a France Télécom távközlési vállalaté. E privatizálások a "népi kapitalizmus" jegyében zajlottak, vagyis a nemzeti tulajdonból kivont vállalatokat, bankokat általában a tőzsdére vitték és jelentős részben kisbefektetőknek értékesítették. Gyakran az adott cégnél dolgozók is tulajdonrészhez jutottak.
Fokozta a vasutasok félelmeit, hogy éppen ezekben a hetekben teljesedik ki az állami energiaszektor felszámolása. Előbb a földgázszolgáltató Gaz de France került parkettre. E cég magánosítása valójában sikertörténetnek számít, mivel a részvények árfolyama rögtön az első napon 23 százalékkal emelkedett. A múlt héten tőzsdére vitt áramszolgáltató cég (EdF) papírjaiból szintén csaknem ötmillió kisbefektető vásárolt. Szakértők szerint azonban az ármegállapítás korántsem volt tökéletes, mert túllépett az ésszerűségi határon, ezért a részvényvásárlás a szokásosnál kockázatosabb befektetés lehet.