Régi vágású újító
Lenyűgözi Roman Polanskit Charles Dickens. Ahogy a prágai díszbemutató alkalmával adott kerekasztal-interjún fogalmazott, a Twist Olivér dramaturgiája sorsszerű: - A fiúcska nem tudja irányítani a sorsát - ez a mai napig így van.
Legújabb filmjében pont ezt a 166 éves regényt adaptálta. Felvetettük, hogy esetleg azért is nyúlt a témához, mert gyermekkora kísértetiesen hasonlít Dickens ifjú hősééhez. A rendező elismerte a párhuzamot, s mivel nem szeret beszélni a gyerekkoráról, a Twist Olivéren keresztül mesél a gyerekeinek a múltról. Polanski szüleitől elszakadva vészelte át a zsidóüldözést és a második világháborút Krakkóban - hasonlóan, ahogy Twist Olivér próbál életben maradni a XIX. századi Londonban.
Polanski élete ezután sem volt tragédiáktól mentes. Feleségét, Sharon Tate-et 1969. augusztus 9-én, nyolc hónapos terhesen a Manson család brutálisan meggyilkolja. 1977-ben karrierjét botrány szakította félbe: Barátja, Jack Nicholson otthonában egy 13 éves lány megrontása vádjával tartóztatták le. Polanski beismerő vallomást tett, de az ítélet elől Franciaországba menekült, és soha többet nem tért vissza az USA-ba. Bár az ügyben már mindenki elnézést kért mindenkitől, az ellene kiadott elfogatóparancs máig érvényben van. Arra a kérdésre, hogy ha esetleg kapna megint egy Oscart (az előzőt a deauville-i filmfesztiválon vette át Harrison Fordtól), elmenne-e Amerikába, láthatóan nem akar, de nem is tud válaszolni.
Első filmjétől, az 1961-ben rendezte Kés a vízbentől kezdve az 1979-ben készült Egy tiszta nőnek címűig töretlen a karrierje. Ezután hosszú hullámvölgybe kerül, művei csak korrektek, de már nem kiemelkedők. Ahogy öregszik, egyre szentimentálisabb - ezáltal képes ismét megújulni. Az Oscar-díjas Zongoristával Krakkóba tért vissza. Legújabb szerelme most Prága, mivel elmondása szerint ezt a filmet csak a cseh fővárosban tudta leforgatni (mivel itt megengedték neki, hogy lezárjon egy komplett városrészt, és átalakítsa XIX. századi Londonná), és a Barranov stúdió a világon a legjobb. Magyarország is szóba került, mivel itt még adó-visszatérítés is van, csak éppen stúdiók és a szükséges filmipari vállalkozások hiányoznak.
Polanski elmondása szerint családi élete rendezett, igen bensőséges viszonyban van a gyermekeivel, mindig kijárnak a forgatásokra, de nem értették a kész filmeket, sőt elriasztották őket, egyfajta szakadékot képezett közöttük. Most nekik szeretett volna készíteni egyet. A Twist Olivért a felesége ajánlotta, először hallani sem akart róla, mert "nemrég" feldolgozták. Mikor kiderült, hogy az utolsó 1968-ban készült (ráadásul ez musical volt), belátta, eljött az idő az újabb adaptációra. Polanski széles mosollyal közölte, hogy ezúttal jó kritikákat kapott a gyerekeitől.
A regény adaptálásánál egyébként a fő szempont az volt, hogy Ronald Harwood forgatókönyvíró (nem is mellesleg ő jegyzi A csodálatos Júliát is) összerántsa egy kicsit a Dickens-művet, a csapongó útvesztőket mellőzze. Polanski szerint erre azért is szükség volt, mert anno a regényt folytatásokban közölték.
Dickenst is számos támadás érte, amiért a zsidó orgazda, Fagin figuráját túlságosan szélsőségesre formálta. Polanski azt mondja: ízléstelen és indokolatlan lett volna átírni, megváltozatni a művet és a benne szereplő figurákat. Mindazonáltal Polanski Faginja enyhébb mint Dickens eredetije volt. Maga az író változtatott a drasztikusan sablonos és egyoldalú jellemábrázoláson, a mai forma már enyhébb, mint az eredeti volt.
Polanski a klasszikus filmművészetre esküszik, büszke régimódiságára. Egy percig sem gondolta, hogy másképp forgassa le a XIX. századi történetet. Amit a mai rendezők egy-két számítógépes trükkel oldanak meg, azt természetes módon, történetmeséléssel is el lehet érni: - Sajnos ma a forma határozza meg a mondandót, pedig fordítva lenne normális.
Amit már több újság leírt, hogy visszavonul, cáfolja. Bár nem tudja, mit és mikor fog megint rendezni, egyelőre viszszatér a színházba - filmterv még a láthatáron sincs.
Prága-Budapest,