Hármas befutó Ferihegyért
A The Sunday Times szerint a BAA-nak a kétmilliárd eurós, azaz több mint 500 milliárd forintos összeget is megérné a lehetőség, ám az értesülést hivatalosan nem erősítették meg. Hasonlóképpen "folyosói pletyka", hogy az előző forduló legmagasabb, 390 milliárdos ajánlatát a Hochtief tette.
A mostani pályázatot október végén hirdette meg az ÁPV Rt. Eredetileg öt céget vártak, ám a koppenhágai reptér üzemeltetőjére időközben felvásárlási ajánlatot tett a Macquarie, így végül mindkét cég "elszállt" Budapestről.
Az ÁPV eredetileg egy eljárással, két fordulóban szerette volna kiválasztani az ideális befektetőt. A nyár elején meghirdetett első tender mondhatni egy "banánhéjon" csúszott el: az ÁPV ugyanis a kiírás előtt - eddigi szokásainak megfelelően - nem egyeztetett a munka törvénykönyvének szabályai szerint a BA üzemi tanácsával. Emiatt a Fővárosi Bíróság másodfokú, jogerős végzésével egy hónappal ezelőtt érvénytelennek nyilvánította a pályázatot. Az ÁPV október végén már csak azoktól a piaci szereplőktől kért ajánlatot, amelyek egyszer már érdeklődésük mellett bizonyították szakmai és pénzügyi alkalmasságukat.
Információnk szerint az ÁPV - szorosan együttműködve a kormánnyal - még az idén aláírásig szeretné vinni az ügyet, amihez előzetesen ÁPV- és kormánydöntés is szükségeltetik majd. Az ország idei büdzséjének helyzete ugyanis komoly mértékben a reptértender sikerétől függ.
A magánosítást ellenző munkavállalói érdekképviseleteknek alighanem most is lesznek eszközeik a folyamat lassítására, de jogászok szerint az sem hátráltatná érdemben a folyamatot, ha a felek ismét a bíróságon kötnének ki. Ennek megfelelően szerintük december első-második hetében pecsét kerülhet az ügyletre. Ezt követően versenyhivatali vizsgálat következik: egyesek megkockáztatják, hogy akár ez is befejeződhet még az idén, ugyanakkor úgy vélik, "akkor sem dől össze a világ", ha az aláírásra jövő év elején kerül sor. Az ÁPV a mostani pályázatok elbírálása során fokozottan igyekszik figyelembe venni a jelentkezőknek a munkavállalók felé tett ígérvényeit, ők azonban ezt feltehetően továbbra is keveslik.
Az eladásra kínált állami repülőtereknek, de a vevők adósminőségének sem feltétlenül tesz jót a privatizálás - áll a Standard & Poor's szektorelemzésében, amely szerint a brit BAA adósosztályzati kilátásának rontásához vezethet, ha nyer a Budapest Airport-tenderen. Az S & P szerint az ilyen privatizációk fő kockázatai közé tartozik, hogy a bevétel az államnál marad, és még részben sem forgatják ezt vissza a cég fejlesztésébe. (MTI)