Díjemelés jóval infláció fölött

Várhatóan öt-hat százalékkal drágulnak a közműdíjak jövőre, ez a várható infláció háromszorosa. Nem lesz drágább a távfűtés, viszont a BKV tarifái tíz százalékkal nőnek.

Jóváhagyta a jövő évi budapesti tarifaemeléseket tegnapi ülésén a Főpolgármesteri Kabinet. A díjemelések egy átlagos, távfűtéses lakásban - mint azt a városházán kiszámolták - havonta ugyan csupán néhány száz forintos többletköltséget jelentenek, a drágulás mértéke mégis többszöröse az inflációnak. A budapestiek számára legérzékenyebb tömegközlekedési tarifák várhatóan tízszázalékos emeléséről pedig később határoznak.

Ebben a távfűtési szezonban - miként a legutóbbi két választás esztendejében - nem emelkedik a szolgáltatás díja. A víz-, a csatornadíj, valamint a szilárdhulladék-szállítás tarifája azonban csaknem hat százalékkal kerül többe jövőre. A kéményseprés ára is nő 4,2 százalékkal, a januártól érvényes áfacsökkentés miatt azonban a ténylegesen fizetendő tarifa nem változik. A temetkezési szolgáltatásokért 2006-ban átlagosan 5,6 százalékkal kell többet fizetni, az új temetés megrendelése azonban csak alig több mint három százalékkal drágul.

A jegybank és a Pénzügyminisztérium által jövőre prognosztizált kétszázalékos infláció mértékét többszörösen haladják meg a budapesti közszolgáltatások áremelkedései. A városháza szerint ennek az az oka, hogy a közműcégek által igénybe vett üzemanyag ára is nőtt, és számukra drágább lett az elektromos energia is. Csak további takarékossági intézkedéssel biztosítható, hogy mindezeket ne hárítsák át a fogyasztókra.

A díjemelésekről várhatóan a jövő heti ülésén mondja ki a végső szót a Fővárosi Közgyűlés.

A BKV-tarifák drágulásáról két változat is készült. A kabinet korábban a tízszázalékos díjemelés mellett kötelezte el magát. Ha erre december végén a városatyák is rábólintanak, 2006-ban a jegy 185, a dolgozói bérlet 6900, a tanuló- és nyugdíjasszelvény pedig 2600 forintba kerülhet.

A 4-es metró Fővám téri állomásának építésével egy időben végzik majd el a Szabadság híd rekonstrukcióját - közölte Demszky Gábor. A főpolgármester az MTI-nek elmondta: a kabinetértekezlet úgy foglalt állást, hogy nem a Gellért téri, hanem a Fővám tér állomás építéséhez kapcsolódóan tartja indokoltnak a híd lezárását. Ennek az időpontja azonban jelenleg még nem ismert. Hozzátette, mivel a Fővám térnél a 2-es villamos pályája is teljesen átalakul, ezért elengedhetetlen a teljes hídzárlat. Az átkelő rekonstrukcióját eredetileg későbbre tervezték, de Vajda Pál főpolgármester-helyettes szerint a munkával egy év alatt is végezhetnének, ha már jövőre lezárnák a hidat. A kabinet tegnap mindenesetre úgy döntött: a Szabadság híd teljes lezárásáról majd csak akkor határoznak, ha pontosan tudható az állomásépítések ideje.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.