Itt A képek ideje

Mint egy felnyitott szardínia fóliája, úgy csavarodik fel a plakátnő szemhéja, aki a Temps d'Images - A képek ideje című nemzetközi fesztivált hirdeti.

A tágra nyitott szemek a ma kezdődő eseménysorozatra csábítanak a budapesti Trafóba. Az európai uniós program az egyetlen magyar részvevőnek a szezon legnagyobb kihívását jelenti. Hazai kulturális intézmény ekkora projektbe még sohasem szállt be - nyilatkozza Szabó György igazgató.

A Temps d'Images az Arte kulturális tévécsatorna és a francia Ferme Du Buisson művészeti központ közös elképzelése nyomán indult el. A nemzetközi fesztivál a film-, a video- és az előadó-művészet kapcsolatára és együttműködésére épül. A párizsiakhoz kapcsolódott Brüsszel, Lisszabon, Róma és Düsseldorf, térségünkből pedig a Trafót tartották alkalmas partnernek. Az akcióhoz - nem teljes jogú tagként - csatlakozott egy-egy varsói, rigai és tallinni társulat (nekik nem kell anyagilag hozzájárulniuk az ügyhöz).

Ha már a pénzügyekről beszélünk, Szabó György elmeséli, a Kultúra 2000-es pályázat összesen 1 millió eurót kapott, a tagoknak pedig annyi jutott, amennyit legalább hozzá tud rakni saját országuk. A Trafónál ez 100 ezer euró. Ekkora önrészt nehéz összeszedni - állítja az igazgató. A Nemzeti Kulturális Alapprogramhoz pályáztak, és mivel itt a mozgókép is kapcsolódik az előadó-művészethez, ezért az ORTT-től is kaptak támogatást.

A hároméves projekt indulását júniusban jelentették be az avignoni fesztiválon. Azt is kihirdették ott, hogy a szeptembertől decemberig tartó Temps d'Images minden évben az új művészeti elképzelések fejlesztésének a fóruma lehet. Lesznek Budapesten úgynevezett munkabemutatók (azaz egy még el nem készült előadás munkafázisának ismertetése), kész produkciók, cirkusz, filmvetítések, koncertek, kiállítások.

Ma és holnap a Peeping Tom nevű belga társulat játssza A kert című előadását, amely filmvetítéssel kezdődik, majd a szereplők "lemásznak" a vászonról. Az Élőkép Társulat vizuális színházat hoz létre, a produkció után vetítik Philippe Decouflé táncfilmjét, az Abracadabrát. Újfajta műfajjal ismerkedhet meg, aki megnézi a Felemelkedés című előadást Pierre Rigaltól és társulatától. Rigal - aki korábban a francia olimpiai csapat atlétája volt, Barcelonában gazdasági matematikát tanult, Toulouse-ban pedig filmművészetet - a térrel és a mozdulattal játszik sajátos fényorgia kíséretében. Olyan performance-ot is vállalt a Trafó, amelynek ősbemutatója nem sokkal Magyarországra érkezése előtt lesz. A projekttársak azzal nyugtatták, kockázat nélkül nincs közös ügy.

Az mindenképpen garancia Szabó Györgynek, hogy a portugál Rui Horta együttese világszerte elismert. Sőt a némafilmkoncertet tartó Flat Earth Society Budapesten tartja nemzetközi premierjét. Az idei évet Nagy Fruzsina és Pater Sparrow Recycle című filmes divatszínháza zárja. A MU Színház is helyszínként csatlakozik a trafós eseményhez. Itt láthatók Juhász András, valamint Gaëlle Bisellac-Roig előadó- és cirkuszművész műhelymunka-bemutatói. Juhász videoperformance-át már Rómában bemutatta, és akkora sikere volt, hogy Düsseldorfba és Liszszabonba is hívták.

Azt ígéri az igazgató, jövőre olyan világ költözik a Trafóba - a fesztivál keretén belül -, amelyet itthon még sosem látott a közönség. Az sem kizárt, hogy új előadó-művészeti fogalmakat kell létrehozni, amelyek nagyon különböznek a megszokott kategóriáktól.

Simon Versnel és Gabriela Carrizo a belga Peeping Tom-csapatból
Simon Versnel és Gabriela Carrizo a belga Peeping Tom-csapatból
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.