Kevesebb vevő, több per Ferihegyen
Saját leányvállalata kényszerülhet bruttó 600 millió dolláros - átszámítva körülbelül 125 milliárd forintos - pert indítani a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. ellen. A Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft.-t (FUF) eredetileg a 2B terminál építésére és üzemeltetésére alapították, ám a tulajdonosok - a kanadai Airport Development Corporation és a magyar állam - között megromlott a viszony. A közlekedési tárca 2001-ben az államra nézve előnytelennek ítélte a felek között 1996-ban létrejött, eredetileg 12 évre szóló megállapodást, arra hivatkozva, hogy az túlzott jogokat biztosít a kanadai kisebbségi tulajdonosnak. Jogszabály-módosításokkal a FUF Kft.-t 2002. január 1-jével gyakorlatilag "kitették" Ferihegyről, az üzemeltetési feladatokkal pedig az újonnan alakított Budapest Airport Rt.-t bízták meg. Ekkor lett a FUF-ban lévő 66 százalékos állami részesedés tulajdonosa is BA Rt.
Úgy tudjuk, a FUF Kft.-t voltaképp perbe kényszerítették, mivel a céget fél éve adórevízió alá vette az APEH. A 2001-es, illetve 2002-es év vizsgálatakor derült ki, hogy a FUF papíron még mindig a Ferihegyi repülőtér üzemeltetésével foglalkozik, a mérlegében például vagyonértékű jogként szerepel a 2-es terminál üzemeltetése. Az APEH álláspontja szerint ezt a vagyonértékű jogot ki kellene vezetni a cég könyveiből, ám a jogi helyzet bizonytalansága miatt erre a FUF vezetői nem hajlandók. Úgy tudjuk, a menedzsment igyekezett tisztázni a helyzetet a Budapest Airport vezetésével, ám a tárgyalások nem vezettek sikerre - a FUF emiatt kényszerülhet a per megindítására. Elszántságukat azonban jelzi, hogy október végén egy másik, 8,5 milliárd forint összértékű kártérítési pert már elindítottak a Budapest Airport Rt. ellen, melyben egyebek mellett elmaradt bérleti díjak kifizetését követelik.
Mivel a pereskedés - ezzel együtt a jogi bizonytalanság - várhatóan évekig eltart még, az ügy finoman szólva sem vet jó fényt a Budapest Airport privatizációs pályázatára, melynek beadási határideje november 14-e. Forrásaink azonban felhívták a figyelmet, hogy a látszat ellenére a FUF vezetői nem a reptérprivatizációt kívánják ellehetetleníteni, "mindössze" a jogi helyzet tisztázásában érdekeltek, mivel az ő felelősségük a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. jogszabályoknak megfelelő működtetése.