Kevesebb vevő, több per Ferihegyen

Ötből már csak három kérő maradt a Budapest Airport hányatott sorsú privatizációs pályázatán. Ráadásul az eladásra váró céget most saját leányvállalata perelheti be 125 milliárdos összegre - ezzel kockáztatva a kormánynak oly fontos magánosítás sikerét.

Saját leányvállalata kényszerülhet bruttó 600 millió dolláros - átszámítva körülbelül 125 milliárd forintos - pert indítani a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. ellen. A Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft.-t (FUF) eredetileg a 2B terminál építésére és üzemeltetésére alapították, ám a tulajdonosok - a kanadai Airport Development Corporation és a magyar állam - között megromlott a viszony. A közlekedési tárca 2001-ben az államra nézve előnytelennek ítélte a felek között 1996-ban létrejött, eredetileg 12 évre szóló megállapodást, arra hivatkozva, hogy az túlzott jogokat biztosít a kanadai kisebbségi tulajdonosnak. Jogszabály-módosításokkal a FUF Kft.-t 2002. január 1-jével gyakorlatilag "kitették" Ferihegyről, az üzemeltetési feladatokkal pedig az újonnan alakított Budapest Airport Rt.-t bízták meg. Ekkor lett a FUF-ban lévő 66 százalékos állami részesedés tulajdonosa is BA Rt.

Úgy tudjuk, a FUF Kft.-t voltaképp perbe kényszerítették, mivel a céget fél éve adórevízió alá vette az APEH. A 2001-es, illetve 2002-es év vizsgálatakor derült ki, hogy a FUF papíron még mindig a Ferihegyi repülőtér üzemeltetésével foglalkozik, a mérlegében például vagyonértékű jogként szerepel a 2-es terminál üzemeltetése. Az APEH álláspontja szerint ezt a vagyonértékű jogot ki kellene vezetni a cég könyveiből, ám a jogi helyzet bizonytalansága miatt erre a FUF vezetői nem hajlandók. Úgy tudjuk, a menedzsment igyekezett tisztázni a helyzetet a Budapest Airport vezetésével, ám a tárgyalások nem vezettek sikerre - a FUF emiatt kényszerülhet a per megindítására. Elszántságukat azonban jelzi, hogy október végén egy másik, 8,5 milliárd forint összértékű kártérítési pert már elindítottak a Budapest Airport Rt. ellen, melyben egyebek mellett elmaradt bérleti díjak kifizetését követelik.

Mivel a pereskedés - ezzel együtt a jogi bizonytalanság - várhatóan évekig eltart még, az ügy finoman szólva sem vet jó fényt a Budapest Airport privatizációs pályázatára, melynek beadási határideje november 14-e. Forrásaink azonban felhívták a figyelmet, hogy a látszat ellenére a FUF vezetői nem a reptérprivatizációt kívánják ellehetetleníteni, "mindössze" a jogi helyzet tisztázásában érdekeltek, mivel az ő felelősségük a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. jogszabályoknak megfelelő működtetése.

A dán után elszállt az ausztrál jelentkező is

Háromra csökkent a pályázók száma a Budapest Airport privatizációs pályázatán, miután az ausztrál Macquarie Airports indoklás nélkül bejelentette, hogy mégsem indul az ÁPV Rt. zárt, meghívásos tenderén. A múlt héten a koppenhágai reptér üzemeltetője közölte ugyanezt, miután a Macquarie felvásárlási ajánlatot tett a dán cégre. A november 14-i határidőre tehát várhatóan az angol BAA, illetve a német Fraport és honfitársa, a Hochtief ad majd be ajánlatot a Budapest Airport 75 százalék mínusz egydarabos részvénycsomagjának megvásárlására. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója a szerdai Financial Timesnak azt mondta: ez lenne a BAA legnagyobb külföldi akvizíciója, korábban a Sunday Times pedig arról írt, hogy a britek akár kétmilliárd eurót, azaz több mint ötszázmilliárd forintot is hajlandók kifizetni a Ferihegyi repülőtér 75 éves üzemeltetési jogáért. (A. Sz.)

Minibuszok a reptéren. Parkolópályára küldi a privatizációt a leányvállalat?
Minibuszok a reptéren. Parkolópályára küldi a privatizációt a leányvállalat?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.