Újra "eladó" a Ferihegyi reptér

Ötszázmilliárdos bevétel a tét a Ferihegyi reptér másodszorra, most már minden szükséges egyeztetést követően meghirdetett privatizációs pályázatán. A vevőjelöltek száma időközben megfogyatkozott, az zárásra rendelkezésre álló idő csökkent, ám az ÁPV Rt. bizakodó.

Az ÁPV Rt. újra kiírta a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részére vonatkozó privatizációs pályázatot. Az első tendert a munkaügyi bíróság semmisítette meg, mivel a grémium nem találta megfelelőnek a munkavállalókkal folytatott előzetes egyeztetéseket. A mostani kiírás az ÁPV közleménye szerint már meghívásos, és csupán egyfordulós. A meghívottak megegyeznek az előző pályázat második fordulójába bekerült cégekkel, bár erre az összefüggésre az anyag nem tér ki. Ráadásul a listán szereplő dán Copenhagen Airports minden valószínűség szerint eláll vásárlási szándékától, mivel az itt szintén esélyes ausztrál hátterű Macquarie Airports időközben megvette. Ennek megfelelően a november 14-i határidőig várhatóan négy meghívott ad be ajánlatot: a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide, a brit BAA International Ltd., a német Hochtief Airport GmbH és Hochtief AirPort Capital, valamint a Macquarie. Mind nagy nemzetközi reptér-üzemeltető, de információnk szerint az első - igaz, most már semmire sem kötelező - körben a Hochtief tette a legmagasabb, 390 milliárd forintos ajánlatot.

A múlt hét végén a The Sunday Times arról adott hírt, hogy a briteknek ma már akár 2 milliárd eurót, azaz több mint 500 milliárd forintot is megérne az Ferihegy 75 évre szóló hasznosítási lehetősége.

Az ÁPV Rt. közleménye szokatlan - ám az előzmények ismeretében legalábbis érthető - részletességgel ecseteli a munkavállalókkal folytatott előzetes egyeztetések nehézségeit és eredményeit. Eszerint, noha a két fél egyetértésre nem jutott, a kiíró fokozottan figyelembe fogja venni a dolgozók érdekeit. Többek között közvetlen egyeztetést is biztosít a pályázók és az érdekképviseletek között. Az elbírálás során szintén fontosabbakká váltak a munkáltatói elképzelések, de az elbírálás fő szempontja most is a megajánlott vételár, másrészt a szakmai tartalom, illetve a fejlesztésre tett ígéret lesz.

Az ÁPV látványos buzgalma egyértelmű üzenet: ha törik, ha szakad, idén "le kell zavarni" az eladást. Ha ugyanis nem folynak be az államkasszába az áhított százmilliárdok, borul a büdzsé.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.