A HÉV-re metrót követelnek a civilek

Írják ki újból a metrószerelvények beszerzésére meghirdetett pályázatot - követeli a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A tender műszaki feltételei közül ugyanis az utolsó pillanatban kihagyták a civilek javaslatát: a BKV az Örs vezér terén kösse össze a 2-es metrót a Gödöllői HÉV vonalával, s erre alkalmas szerelvényeket rendeljen. Az egyébként csaknem harminc éve létező tervet a BKV és a főváros szakértői jónak tartották. A civil szervezet vezetői csalódottak, úgy érzik, nemcsak őket, hanem az utasokat is - a csomópontban közlekedő mintegy háromszázezer embert - becsapták a döntéshozók azzal, hogy az általuk képviselt tervet végül egy mozdulattal lesöpörték.

A magas költségekre való hivatkozást a VEKE nem fogadja el, szakértőik szerint ugyanis a megvalósítás kimutatható gazdasági hasznot hozna a fővárosnak, az átalakításhoz szükséges összeget - ami becslésük szerint 15 milliárd forint - EU-s forrásból elő lehetne teremteni. A VEKE egyébként nem azt szorgalmazza, hogy azonnal építsék át a két vonalat, csupán annyit javasolnak, hogy megfelelő szerelvények vásárlásával tegyenek lehetővé egy majdani öszszekötést. A műszaki megvalósításnak azonban - a fővárosi állításokkal ellentétben - nincs akadálya, ezt a BKV és a tenderbizottság is belátta, ezért csupán jogi problémákra hivatkozva utasították el a tervet. A bizottság ugyanis úgy döntött, jogilag aggályos lehet, ha az összekötéshez szükséges módosítás miatt változtatnak a már futó pályázat feltételein. Nem kellene menet közben módosítani, ha valaki nem hibázott volna nagyot - veti fel a civil szervezet -, hiszen a HÉV és a metró összekötése szerepel a közgyűlés által elfogadott középtávú közlekedésfejlesztési tervben. Ha viszont a metrókat a mostani feltételeknek megfelelően gyártja a majdani győztes, az összekötés elvi lehetősége is évtizedekre lekerül a napirendről.

A VEKE felvetése, miszerint a problémát mihamarabb rendezni kell, jogos, ám éppen azokat a problémákat hagyja figyelmen kívül, amelyekre megoldást kíván nyújtani - áll Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes tegnapi közleményében. A metró attól gyorsvasút, hogy nagy sebességgel közlekedik, ám ezt csak teljesen elkülönített pályán lehet biztosítani. Vagyis a HÉV vonala erre alkalmatlan. Útját sok szintbeli közúti és gyalogos- keresztezés is megszakítja, ezeket költséges átépítéssel lehetne csak kiiktatni. Az összekötés legfontosabb feltétele tehát a vonal rendszerének kidolgozása - állítja Vajda. Az előkészítés, a feltételek kidolgozása akár évekig is tarthat - szögezte le a közlemény.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.