A kátyúzás nem lehet megoldás
A tapasztalatokról közölte, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. kátyúzó brigádjainak technológiai felkészültsége és gépi színvonala meghaladja más vállalkozók színvonalát. Hozzátette: a kátyúzási munkálatok ellenőrzése során sokszor találkoztak kezdetleges gépekkel és módszerekkel dolgozó más vállalkozói brigádokkal, amelyek vagy nem teljesen ismerték, vagy nem alkalmazták a kátyúzásra vonatkozó technológiai előírásokat.
A professzor hangsúlyozta, hogy a technológiai előírások betartásával színvonalasabbak lehetnek a kátyúzási munkák. Példaként említette, hogy a kátyúzás során a felületet nem elegendő sepréssel megtisztítani, azt portalanítani is kell, s hasonlóképpen fontos dolog a kátyúk alsó és oldalsó felületének emulziós kenése a megfelelő tapadás érdekében.
Fi István szerint abban igazuk van a kátyúzó cégeknek, hogy a technológiai előírások betartása esetén másfélszer hosszabb ideig tartana, és valamivel drágább lenne a javítás, viszont jóval hosszabb ideig használható maradna az útfelület. A professzor kifejtette, hogy az idei nagyszabású útfelújítási programot folytatva 8-10 év alatt elérhetik az 1100 km-es főúthálózat megújítását. Ezt követően pedig a mellékutakon folytatható a felújítási program.
Fi István véleménye szerint felmérést kellene készítenie a fővárosnak arról, hogy egy kátyús útszakasz felújítására mikor kerül sor. Úgy fogalmazott: ha lenne, mint ahogy nem volt eddig, útfelújítási terv, úgy lehetne tervezni a munkákat, hogy a felújításig hátralévő időben színvonalasabbak legyenek a kátyúzások az adott úton. Leszögezte: sokféle technológia van ma már, "de amíg nincsen egy tervszerű előrelátás a fővárosban, addig ezeket nem lehet használni". A vizsgálat során megállapították azt is, hogy az idén az útjavító brigádok száma kezdetben nem volt elegendő a rengeteg kátyú gyors felszámolásához - közölte.
Fi István az elmúlt hónapok politikai jellegű felvetései kapcsán közölte, hogy a kátyúk mérete a néhány négyzetcentimétertől az egy-két négyzetméterig terjedhet. Ezek javítása tulajdonképpen kidobott pénznek tekinthető, mivel valódi megoldást csak a nagyfelületű útfelújítások jelentenek. Az adott helyzetben azonban szükség van a kátyúzásra, hogy egyéb értékek ne károsodjanak, hogy megelőzzék a baleseteket - jegyezte meg.
Városházi vezetőktől az MTI úgy értesült, hogy csütörtökön hároméves kátyúzási programról dönthet a Fővárosi Közgyűlés egy helyszíni kiosztású javaslat alapján.
(MTI)