Gödöllői Hév-vel a Délibe?
Ezt Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke mondta lapunknak a 7-es autóbuszcsalád fejlesztése kapcsán. A december elsejétől várható változás ugyanis már nem az első olyan jelentős módosítás, amelyet jórészt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakmai anyaga alapján - de legalábbis ahhoz kísértetiesen hasonlóan - dolgozott ki a BKV. Ilyen volt például az éjszakai tömegközlekedési hálózat fejlesztése is, amelynek szakmai anyagát a civilek hamarabb tették a Városháza illetékeseinek asztalára, mint a közlekedési cég. Lakos úgy véli, az eddigi magánakciókkal szemben sokkal célszerűbb a civil szakértőket is ahhoz az asztalhoz invitálni, amely mellett a szakmai előkészületek és egyeztetések folynak, mert a tömegközlekedéssel kapcsolatban számos jó meglátásuk és hasznosítható elképzelésük van.
Az egyesület tagjai tegnap például a Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének, a hálózat egyesítésének ötletével, s a megoldásra vonatkozó tanulmánnyal álltak a nyilvánosság elé. Szakmai anyaguk már júniusban bekerült Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójába, a Podmaniczky-programba is. A módosítással a XVI. kerület és a szomszédos városrészek, valamint számos agglomerációs település - Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő - lakói járnának jobban: a mostaninál gyorsabban, megbízhatóbban és kényelmesebben jutnának be a belvárosba - jelentette be Dorner Lajos, a VEKE munkacsoport vezetője.
A módosításra most érkezett el a lehető legjobb alkalom, hiszen a 2-es metró évekig tartó felújítása éppen a járművásárlási szakaszba ért. A közbeszerzési eljáráson részt vevőket tájékoztatni kell a pontos műszaki feltételekről, hiszen olyan szerelvények kellenek, amelyek a metró és a felsővezetékes HÉV-szakaszon is közlekedni tudnak. Ez valamennyivel drágítja a beruházást, de nem számottevően - állítja Dorner. Azzal pedig, hogy a tömegközlekedési színvonal javul, újabb utasokat nyerhet és pluszbevételhez juthat a BKV.
Ezt a hatást várják a 7-es buszcsalád decemberre tervezett változtatásaitól is. Bár a módosítás első hallásra nem tűnik számottevőnek, az Újpalota és Albertfalva között közlekedőknek jelentős javulást eredményez. A tervek szerint megszüntetik a 7A és a 73gy Baross téri végállomását, s az egész rendszert két alap- és két gyorsjáratra építik. A 7-es - alapjárat - a Bosnyák tértől a Bornemissza tér helyett Albertfalva, Forgalmi utcáig jár. A 7-es gyors december után is változatlan útvonalon közlekedik, a jelenlegi 73-as gyors azonban alapjáratként Újpalotáról a Bornemissza térig viszi az utasokat. A 173-as busz két végpontja Újpalota és az Etele tér között lesz, s csúcsidő helyett egész nap közlekedik. A szakértők úgy vélik, a hálózatmódosítás az utolsó változat a 4-es metró átadása előtt.
- Nem függhet különböző pénzügyi ügyeskedésektől a BKV működtetése - hangoztatta a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakcióvezetője, aki szerint a közlekedési társaság az év végére kártyavárként omlik össze, ha az önkormányzat nem biztosítja a szükséges forrásokat. Pénzügyi ügyeskedés nem lehet megoldás a BKV anyagi helyzetére, ne legyen precedensértékű a cég többi leányvállalata számára a Gépjárműjavító Szolgáltató (GSZ) sajátos adósságkezelése - mondta Kupper András tegnapi sajtótájékoztatóján. A politikus arra utalt, hogy a GSZ hitelfelvevőként próbálta meg lefaragni több százmillió forintos banki kölcsönét. Kupper András a BKV menedzsmentjének felelősségét is felveti, hogy az említett eljárásban nem találtak kivetnivalót.