Laborgyakorlat II.
A cikk írója az ÁNTSZ laboratóriumok egy részének privatizációjával kapcsolatban jelzi aggodalmát, kifejtve a "tradicionális állami tevékenységek magánkézbe adása" miatti félelmeit. Az "egészségügyi laborvizsgálatokról", mint "klasszikus állami feladatokról" ír, majd a "tiszti főorvosi hálózat laborvizsgálati tevékenységének tervezett eladása" is szóba kerül, ennek kapcsán kijelenti, hogy az "állam itt tartósan nagymegrendelő marad". Ezzel szemben a valóság a következő:
Nincs szó "tradicionális állami tevékenységek magánkézbe adásáról". Az ÁNTSZ hálózata mintegy 40 laboratóriummal, 50 év alatt kialakult struktúrában és feltételek mellett működött. A valóban állami és hatósági feladatok mellett, az állami költségvetés terhére, jelentős létszámfelesleggel, vállalkozói tevékenységet és laboratóriumi szolgáltatásokat is végeztünk, ami évi mintegy 1,2 milliárd forint veszteséget termelt az államháztartásnak. Az évtizedek alatt ily módon létrejött laboratóriumi hálózat elavult műszerekkel és metodikákkal, a korábban megszokott logisztikára és közlekedési viszonyokra építve működött. Mára a vizsgálatok zöme automatizálható, és a cikkben is hivatkozott korszerű feltételek és minőségi követelmények megteremtése nem halasztható. Ezért az európai uniós közegészségügyi és a kormány államháztartást racionalizáló elvárásainak megfelelően egyértelműen meghatároztuk a valóban állami és hatósági feladatokat, és ezeket az ÁNTSZ regionális laboratóriumi központjaiba telepítettük át. A kormány 2004. július 22-i határozata alapján a vállalkozói tevékenységeket kiszerveztük az ÁNTSZ Laboratórium Kft.-be, a hozzá tartozó létszámmal és eszközökkel. A kft.-nél "az állam nem maradt tartósan nagymegrendelő". A cég a laboratóriumi diagnosztika piacán, kémiai és mikrobiológiai vizsgálatokat végez vállalatoknak, gazdasági társaságoknak, intézményeknek, a velük kötött szerződés és/vagy megrendelés szerint. Ezek egyike sem állami vagy hatósági feladat. A kórházaknak végzett mikrobiológiai szolgáltatás egyedi szerződések alapján történik. Ráadásul 95 százalékban önkormányzati intézményekről van szó. A kórházak eddig is, és ez után is egyedileg és szabadon dönthetnek arról, hogy saját labort hoznak létre, magáncégnél vagy más szolgáltatónál végeztetik el a szolgáltatást. Ez már piaci munka kérdése, és véletlenül sincs szó zsíros, előre "lezsugázott", a szerző által sugalmazott hosszú és biztonságos állami megrendelésekről.
Tényszerűen nincs szó "a tisztiorvosi hálózat laborvizsgálati tevékenységének tervezett eladásáról". Ahogy a fentiekből is következik, jelenleg az ÁNTSZ laboratóriumi hálózata az állami és hatósági tevékenységeket végző hét kémiai és öt mikrobiológiai, regionális centrumból áll. Ezek eladása nem lehetséges, azok mindig is állami kézben maradnak és az állami költségvetésben meghatározott támogatással végzik a közegészségügyi és járványügyi szempontból létfontosságú tevékenységeket.
Az ÁNTSZ Laboratórium Kft. értékesítése nyilvános és korrekt feltételek mellett, ellenőrzött módon, a kormányrendelet szerint zajlik. Ezért is sajnáljuk, hogy Tóth Levente nem tájékozódott körültekintően, légből kapott információkra építve magánvéleményével ártóan félre tájékoztatott, és cikkével kárt okozott a tényeket és valóságot olvasni akaró közvéleményben.
A szerző országos tiszti főorvos
----------------------------------------------
Tisztában voltam és vagyok azzal, hogy a laborprivatizáció előtt a szolgáltatói és hatósági funkciót szétválasztották. Én ugyanakkor állami megrendelésnek tekintek minden olyan megbízást, amelyet az államháztartás finanszíroz, és amely jelenlegi és későbbi ára kihat az államháztartás hiányára. Ebből a szempontból ugyanis (sajnos) szinte mindegy, hogy a kiadás az ÁNTSZ-nél vagy az egészségbiztosítási pénztárnál keletkezik. Ha jól értem, a tiszti főorvos csak azokat a hatósági vizsgálatokat tekinti állami megbízásnak, amely funkciót leválasztották, és továbbra is állami kézben tartják. Én ugyanakkor a megjelent publicisztikában nem véletlenül nem hatósági megrendelésekről írok a privatizálandó laborok esetében, hanem egészségügyi laborvizsgálatokról. Ha szükségét érzi, rögzíthetjük ezt a különbséget, de az én véleményemet és gondolatmenetemet ez nem befolyásolja. Mindezek alapján fenntartom azt a véleményemet, hogy a most eladásra kínált ÁNTSZ-laborok nagymegrendelői közé tartozik az állam(háztartás).
A területen tapasztalható korlátozott verseny miatt szerintem fennáll a veszélye annak, hogy a kft. eladása után a kívánatosnál jobban csökken a verseny, ami kihathat az árakra. Ez alapján írom én azt, hogy az eladást alaposan meg kell fontolni (erre Önöknek módja lesz a beérkezett ajánlatok mérlegelésekor), mert a privatizáció nyomán előállhat olyan helyzet is, ami rossz az államnak, és a versenyt is korlátozza.
Cikkem nem ellenzi a privatizációt (magam írom: lehet, hogy ebben a helyzetben még mindig az eladás a legjobb megoldás), de felhívja a figyelmet arra, hogy a magánkézbe adáskor fokozott körültekintéssel kell eljárni a politikai döntéshozóknak.
Tóth Levente