A Wizz Air egyelőre elkerüli a tőzsdét
Váradi József, a társaság vezérigazgatója csütörtökön nyilatkozott a hírügynökségnek Amszterdamban egy repülési konferencia közben. A hírügynökség emlékeztet, hogy a Wizz Air térségbeli riválisa, a szlovák Sky Europe részvényeinek a varsói és a bécsi tőzsdén való forgalmazására készül.
Váradi szerint a magas üzemanyag-költségek meg fogják gyorsítani a konszolidációt az ágazatban. - Úgy gondoljuk, hogy az üzemanyagkérdés jó nekünk, mert gyorsítani fogja a folyamatot - mondta. Szerinte az olcsójegyes társaságok száma hamarosan 4-6-ra csökken, miután egyesek tönkremennek, mások egyesülnek.
Azt mondta, hogy a Wizz Air fajlagos költségei 30-40 százalékkal alacsonyabbak, mint a versenytársaknál, és üzemanyagfelárat is bevezethettek. Ezt csökkenteni fogják, ha 80 százalék körül sikerül tartani a foglaltságot, írta a hírügynökség.
A Wizz Air a múlt héten szerződést írt alá Budapesten az Airbus európai repülőgépgyártóval 12 - az A320-as családba tartozó A320 illetve A319 típusú - repülőgép fix megrendeléséről. A 12 megrendelt gép mellett további 12 repülőgépre kötöttek opciót. Az ügylet értéke az opcióval együtt listaáron 1,4 milliárd dollár.
Az aláírást követő sajtótájékoztatón Váradi József azt emelte ki, hogy a régióban ez az eddigi legnagyobb légiipari tranzakció. Az 1,4 milliárd dolláros listaárból mintegy 400 millió dollárt tesznek ki az International Aero Engines V2500-A5 hajtóművei.
A finanszírozásról a szállításokat közvetlenül megelőzően, a legkedvezőbb lehetőségek alapján döntenek - magyarázta Váradi József. Vagy eladják a megvásárolt repülőgépeket és visszalízingelik, vagy pedig - döntő hányadban - kereskedelmi hitelből finanszírozzák a vásárlást.
A most megrendelt repülőgépeket 2007 és 2010 között szállítják le. Az időszak végére a Wizz Air flottája 38 gépből áll majd és akkor évi 15 millió utasforgalommal számol a légitársaság. Az idén a flottát alkotó öt géppel 2 milliós utasforgalmat vár a Wizz Air. Közép-Európa vezető diszkont légitársasága, a Wizz Air tervei szerint 2015-ban flottáját 100 repülőgép alkotja és az utasforgalom eléri majd az évi 35 milliót.
Az április 1-jén kezdődött üzleti év eddig eltelt időszakában a társaság nyereségesen működött és a készpénztermelő képessége is javul, mondta Váradi József. Hozzátette: emiatt a következő két-három évben friss tőkére nem lesz szüksége a társaságnak, hacsak nagyon kedvező lehetőség nem adódik. Az azt követő időszakra pedig megfontolják a Wizz Air tőzsdei bevezetését.
A Wizz Air Lengyelországban 40 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik és Magyarországon is az első számú diszkont légitársaság. A szeptember 18-án induló szófiai járattal pedig az első ilyen légitársaság lesz a bolgár piacon. A 14 hónapja üzemelő Wizz Air járatait ezidáig kétmillió utas vette igénybe, és közülük 700 ezren magyarországi desztinációban utaztak.
(MTI)