Mindenki kapaszkodjon!
A nyílt vasúti pályán, egy kanyarban egy Aszódról érkező és egy Balassagyarmat felől közlekedő vonat ütközött össze a nyílt pályán, úgy, hogy egymással szemben, azonos sínpályán haladtak. Az aszódi járatnak Magyarnándorban kellett volna bevárnia a másik járatot.
A baleset tegnap reggel hat óra előtt történt, nem sokkal azután, hogy a BZMOT 243-as számú, két kocsiból álló piros motorvonat kigurult Mohora megállóhelyről. A vonat néhány perces késésben volt, mert Nógrádkövesden egy buszra kellett várnia. Szemtanúk szerint nyolcan, legfeljebb tízen utazhattak az első kocsiban, többségükben munkahelyükre tartó bejárók. A távolabbról érkezők közül néhányan hátradőlve aludtak az üléseken.
Juhász István vasutas is munkába indult, alig egy perccel a baleset előtt Mohorán szállt fel a vonatra. A történteket így elevenítette fel:
- Még nem gyorsított fel nagy sebességre a szerelvény, éppen csak kigurultunk a házak közül, amikor a kalauznő egyszer csak feltépte a vezetőfülke ajtaját, és azt kiáltotta: "Mindenki kapaszkodjon!" Akit lehetett, hátrébb terelt, majd hátraszaladt volna az ülések között, hogy az alvókat is figyelmeztesse, de alig lépett kettőt-hármat, bekövetkezett az ütközés. A mellettem ülő asszony előre zuhant, a mellkasára esett, és a lábát is beverte. Egy férfi éppen aludt, ő berepült az ülések alá. Lerepültek a csomagok, szétszóródott minden. Többen szerencsére megkapaszkodtak, szerintem ennek köszönhető, hogy nem történt komoly katasztrófa. Én is elestem, de azután fölálltam, fölsegítettem egy hölgyet, azután hátramentem a hátsó ajtóhoz. A kalauznő ugyancsak elesett, vérzett az arca. Vele együtt nyitottuk ki az ajtót. Ezután leállítottam az úton az első autót, hogy hívja a mentőt.
A riasztás 6 óra előtt 5 perccel érkezett. A balassagyarmati, a rétsági, a szécsényi és a berceli mentőállomásról is mentő indult a helyszínre. A mentők tizenkét sérültet szállítottak a balassagyarmati kórház traumatológiájára, ahol a reggeli órákban további négy sérült is jelentkezett. A sebesülteket dr. Balga József főorvos látta el.
- Senki nem volt életveszélyes állapotban, műtétre nem volt szükség - mondta tegnap érdeklődésünkre. - A legsúlyosabb sérülést egy csigolyatörött férfi szenvedte, akit sokkos állapotban szállított be a mentő. Egy másik férfi bordatörést szenvedett. Rajtuk kívül három könynyebben sérült utast és egy kismamát tartunk bent a kórházban néhány napos megfigyelésre. A többiek, akik főleg zúzódásos, horzsolásos, végtag- és fejsérüléseket szenvedtek, kötözés, fertőtlenítés után hazamehettek.
A balesetben bordatörést szenvedett utast, Berecz Istvánt az előtérben dohányozva találjuk a kórházban, a férfi fején ragtapasz takar egy másik sérülést.
- Nógrádkövesden szálltam föl a vonatra - meséli -, és azonnal elbóbiskoltam. A balesetben eszméletemet veszítettem, már csak a mentőben tértem magamhoz.
A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság ismeretlen elkövető ellen indított nyomozást, miután az már a helyszínen valószínűsíthető volt, hogy nem műszaki berendezés hibája, hanem emberi mulasztás idézte elő a balesetet - tudtuk meg Kaszás Ottó szóvivőtől.
Vizsgálatot indított a MÁV Rt. is. Mint megtudtuk, ez napokig eltarthat, s azt követően lehet megállapítani, kit terhel a személyi felelősség a balesetért. Kavalecz Imre szóvivő érdeklődésünkre azt mondta: tegnap meghallgatták a vonatokon utazó személyzetet és a környező állomásokon szolgálatot teljesítő vasutasokat is, hogy pontosan rekonstruálni tudják a történteket. Az összetört motorvonatokban keletkezett kár nagysága még nem ismert. A kisiklott kocsikat napközben visszaemelték a sínre, és egy mozdony húzta be őket a balassagyarmati állomásra. A pálya nem sérült meg, így a vonatok elvontatása után a forgalom helyreállt a Balassagyarmat és Aszód közötti vonalszakaszon.
? Aligha azért lankad egy mozdonyvezető figyelme, mert stresszelik a MÁV-székházban történtek, de kétségtelenül növekedett a bizonytalanság a vasúttársaság körül. Ez részben annak tudható be, hogy a hónapok óta lebegtetett vezetőváltása óhatatlanul béníthatja a cég döntéseit. Nehezen várható el a MÁV-vezetéstől, hogy hatékony, gyors, egy irányba húzó döntéseket hozzon, ha azt sem tudhatják a beosztottak, mikor kerül más a vezetőállásba, és az esetleges új vezér mit akar másképpen, másokkal. Ehhez járul a vasúttársaság finanszírozási válsága, amelynek bekövetkezte minden döntéshozó előtt ismert, de az ezt megakadályozó forgatókönyv még nem ismert, vagy távolról sem hoz megnyugvást. Ez a vezetői, pénzügyi bizonytalanság óhatatlanul leszivárog az Andrássy útról az utolsó ütközőig. Kóka János gazdasági miniszter ugyan már bejelentette, hogy személyesen fog hozzá a vasút rendbetételéhez, de
az még nem ismert, hogy kivel és miből képzeli ezt el. Legalább ezt jó lenne a vasutasoknak mielőbb megtudniuk. (Munkatársunktól)