Motorozós taxizás: pirosnál a kocsisor elejére
Tóth Lóránt, a Motortaxi Kft. tulajdonosa és sofőre is egyben. Egy belvárosi ruhabolt emeletén lévő irodában fogad, ez most az ideiglenes diszpécserközpont. Alig ülünk le, vevők lépnek be a boltba, ezért Lóránt mint eladó türelmet kérve elrohan. Egyedül maradok a laptopjával, amin képernyőkímélőként a MotoGP nagyjainak fotói villannak fel egymás után. Természetesen mind száguldás közben. A huszonegy éves fiatalember egy barátjával alapította a vállalkozását 2004 februárjában. Ahogy Lóránt mondja, mindketten benzingőzzel fertőzöttek, imádják a motorokat. Úgy gondolták, a motorozós-taxizós ötletükből még lehet valami.
Tavaly ötven alkalommal juttattak el utasokat céljukhoz a motortaxisok. Az utasok még azt is megválaszthatják, milyen típusú motoron szeretnének utazni. Van itt a robogó mellett chopper és gyorsasági motor is. A lassan másfél éve működő társaság azonban még mindig "népszerűtlenségi" gondokkal küzd, a fiúk hiába próbálják felhívni az emberek figyelmét arra, hogy velük sokkal gyorsabban el lehet jutni akárhová Budapesten, sőt az egész országban, mint tömegközlekedéssel vagy személyautóval. Mivel motorról van szó, a potenciális megrendelők közül sokan tartanak attól, hogy a száguldást nem lehet kizárni a személyszállításnak ebből a változatából. Tóth Lóránt természetesen nem lépi át a sebességhatárt utassal a háta mögött, de mint állítja, ahhoz, hogy a fővárosban jó időt menjenek, néha a motorozás íratlan szabályai szerint kell vezetnie. Az utas érdekében például nem rest a pirosnál a kocsisor elejére menni.
- Minket általában az hív fel, aki ült már motoron - mondja Tóth Lóránt. - Olyanok, akik tisztában vannak azzal, mit jelent motorozni. Ezért nem íratunk alá senkivel papírt, hogy a saját felelősségére ül fel a motorra. Csak azt tudom ajánlani, hogy ki kell próbálni.
A tarifákat Lóránt úgy alakította ki, hogy három gyűrűre osztotta a fővárost, így gyűrűnként háromféle egységáron szállítják az utasokat bárhová az adott körzeten belül. A belső kerületekben 1111 forintért, a második régióban 2222-ért, a főváros távolabbi pontjaira pedig 3333 forint ellenében lehet eljutni. Budapesten kívül 60 forintot kell kilométerenként fizetni.
Persze a motoros taxizásnak is vannak korlátai. A szolgáltatás ugyanis csak jó időben vehető igénybe, így például télen vagy nagy esőben nem tudnak fuvarozni. S mivel a Motortaxi Kft. még nem elég nagy cég, csak reggel kilenctől este hétig vállalnak utasokat. Előzetes megbeszélés alapján persze későbbre vagy előbbre is rendelhető fuvar, ugyanígy a vidéki utaknál is előzetes megbeszélésre van szükség.
- A múltkor például Szombathelyre vittünk egy férfit, aki autóversenyző - meséli Tóth Lóránt. - Volt egy fiú, aki éppen motorosvizsgára sietett velünk. Végül is valahol mindig összefonódnak a szálak a sebesség és a motorok körül.