Megcsáklyázott Mahart-eladás

Megtámadta a Mahart személyhajózási cégének július végén lezárult privatizációját egy a tenderen el sem indult vevőjelölt. A Duna Klub Hotel Kft. állítólag többet adott volna a hét elejére tervezett szerződésaláírással az Európa Rendezvényiroda kezébe kerülő cégért.

Az érvényes ajánlatot adó egyetlen pályázónak ítélte oda július végén a Mahart Passnave Kft. 51 százalékos üzletrészét az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. A 600-700 millió forintra becsült adósságot görgető Mahart-leányvállalat 187 millió forint névértékű részesedését legnagyobb konkurense, az Európa Rendezvényiroda vásárolhatja meg. Feltéve, hogy a cég többi tulajdonosa nem él elővásárlási jogával, és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Passnave Kft. privatizációjának dokumentációját megvásárló, ám a versenyben indulni nem tudó befektetők beadványa alapján nem talál kivetnivalót a másfél milliárd forintos üzleti értékű vállalkozásként emlegetett személyhajózás eladásában.

Törvénysértőnek tartja a Passnave Kft. privatizációs pályázatát Varga István. A Duna Klub Hotel (DKH) Kft. ügyvezetője szerint nem lehet véletlen, hogy miközben a Mahart cégének megvásárlása után hat befektető is érdeklődött, ajánlatot a második privatizációs kísérletnél is csak az Európa Rendezvényiroda adott. Úgy véli: a pályázatot megnyerő Európa-hajósok számára behozhatatlan előnyt jelentett, hogy az első, eredménytelenül zárult privatizációs fordulóban közösen indultak a Passnave 33 százalékos részesedését birtokló Masped Rt.-vel. A Mahart személyhajózási vállalkozását belülről ismerő kisebbségi tulajdonos révén ugyanis olyan információkhoz is hozzájutottak, amelyeket versenytársaiknak nélkülözniük kellett.

A GVH döntését és ezzel a privatizációs döntés megsemmisítését váró ügyvezető szerint cégük azért nem tudott elindulni a Mahart tenderén, mert nem jutott hozzá az ajánlattételt megalapozó legalapvetőbb információkhoz sem. Példaként azt említette, hogy a Passnave hitelszerződéseit a titoktartási nyilatkozat aláírása után sem ismerhették meg teljes egészében. Miközben ugyanis a személyhajózási vállalkozás szinte valamennyi vagyontárgyát jelzálog terheli, a pályázók előtt megnyitott adatszobában fellelhető dokumentumokban számos lényeges üzleti információt kitakartak. A Mahart, illetve az ÁPV Rt. igazgatóságához írt leveleik tanúsága szerint sérelmezték is, hogy az adatszobában az iratokba csupán betekinthettek, fénymásolatot viszont semmiről nem készíthettek. Emellett panaszolták, hogy a Mahart kérésre sem tájékoztatta a DKH Kft.-t a pályázat kiírásának napjáról és a beadás határidejéről. Ezt szerintük csak a bennfentesek ismerhették meg időben.

A Passnave megszerzéséért másodszorra vízbe szálló Európa-hajósok a nem hivatalos közlések szerint 700 millió forintot fizetnek a 32 felújításra szoruló hajót, valamint a Duna fővárosi kikötőinek kilencven százalékát üzemeltető cég állami részéért. A hajózással, illetve az ahhoz kötődő tevékenységekkel huszonegy éve foglalkozó Varga szerint azonban cégük ennél lényegesen többet fizetett volna. Lapunknak arról beszélt: svájci befektető partnerük másfél milliárd forintot helyezett letétbe a Passnave megvásárlására. Igaz, ajánlatuk megtételét a többi között éppen az akadályozta meg, hogy a magánbank által kért német nyelvű hivatalos dokumentumokat a Mahart nem tudta rendelkezésre bocsátani.

A Passnave hajójának lekésését a törvénysértő privatizációs kiírással és elbírálással magyarázó cég első embere szerint kabaréba illő, ahogy a Mahart a szállodahajók által használt nemzetközi kikötő három ingatlanját is bevonta pályázatába. Ezeknek az ingatlanoknak a tulajdoni lapjára a hajózási társaság 1936 óta nincs rávezetve. A korabeli királyi levél szerint a Mahartnak a bejegyzést peres úton kell kikényszerítenie. Az ennek hiányában a mai napig a főváros tulajdonában lévő nemzetközi kikötő opciós megszerzésére azonban a kiíró kérésének megfelelően 262,5 millió forintot kellett letétbe helyezni. A tisztázatlan tulajdoni helyzetről viszont a DKH svájci partnere éppen úgy hiába kért egyértelmű tájékoztatást, mint ahogy az ingatlanok hivatalos értékbecslését sem kaphatta meg.

Akárhogy is, az ÁPV Rt.-t aligha lehet az Európa Rendezvényiroda iránti elfogultsággal vádolni. A Passnave első privatizációs pályázatát - legalábbis Vági Márton, a privatizációs szervezet vezérigazgatójának nyilatkozata szerint - az egyetlen, áron aluli ajánlat miatt nyilvánították eredménytelennek. Ez az 550 millió forintos ajánlat pedig éppen az Európa-hajósok és a Masped párosáé volt. Az ÁPV Rt. ugyanakkor nem tett biztató ígéreteket az immár eredményes cégeladást támadó befektetőknek sem.

Mészáros Tamás, a vagyonkezelő igazgatóságának elnöke a DKH Kft. ügyvezetőjének címzett levelében elismerte: lehetséges, hogy szerencsésebb lett volna, ha a Mahart a Passnave privatizációs felhívásában konkrét dátum formájában határozza meg a beadási határidőt. Ennek ellenére álláspontja szerint a felhívás megjelenését követő harmincadik nap megadása is egyértelmű helyzetet teremt. Emellett úgy vélte: a Mahartnak jogos igénye üzleti titkainak megőrzése. Így az adatszobában megtekinthető különféle megállapodásokban, hitelszerződésekben a kialakult gyakorlatnak megfelelően a harmadik félre utaló adatokat rendszerint kitakarták. Ezeket még a titoktartási nyilatkozatot aláíró pályázók sem ismerhetik meg. A nemzetközi kikötőnek otthont adó ingatlanok rendezetlen jogi státusát ugyanakkor Mészáros sem vitatta. Levele tanúsága szerint azonban a Mahart nem is magukat az ingatlanokat, hanem az azok tulajdonjogára vonatkozó kötelmi igényt adta át egy szerződéssel a Passnave Kft.-nek, amely ezzel együtt volt eladó.

A partvonalon kívül rekedt reménybeli pályázó panaszairól egyelőre a GVH nem határozott. (A hoppon maradt vevőjelölt kétségbeesett lépésének furcsa címzettje a versenyhivatal, amelyhez hasonló ügyben még aligha fordultak, és versenyjogi szakemberek szerint kevés az esélye annak, hogy az ügyben vizsgálatot indít a GVH - A szerk.) Mindenesetre az eladó nem nagyon aggódik: a Mahart a hírek szerint a hét elején kész aláírni a szerződést az Európa-hajósokkal. Az ügylet véglegessé válása előtt a Passnave kisebbségi tulajdonosainak (a Masped Rt.-nek, a tízszázalékos üzletrészt birtokló Biggerorge's NV Ingatlanfejlesztő Rt.-nek, valamint a hatszázaléknyi szavazattal rendelkező Munkavállalói Kft.-nek) nyilatkozniuk kell arról, hogy kívánnak-e élni elővásárlási jogukkal. A társtulajdonosok azonban még nem kapták meg a cég adásvételi szerződését, és hivatalosan az 51 százalékos üzletrész kialkudott árát sem ismerik.

A Passnave számára az eladásáról folyó viták ellenére sürgős lenne az új tulajdonos birtokon belülre kerülése. A Mahart kezében már-már mostohagyereknek számító cég ugyanis egyre nehezebb helyzetben van. Úgy tudjuk: képzett dolgozói egymás után pártolnak át más hajóstársaságokhoz, kereskedelmi és szállodahajókon vállalnak munkát. A cégnek csupán két olyan kapitánya maradt, akik másodparancsnok nélkül, önállóan is útra kelhetnek a nemzetközi forgalomban közlekedő szárnyashajókkal. A cég öt szárnyashajójából hármat (a Vöcsök III-at és a Vöcsök IV-et, illetve a Sólyom II-t) a létszámhiány miatt a nyár közepén már nyugdíjas parancsnokok irányítottak.

A Mahart Passnave hajói egy uszályon. Közlekedésüket már a szakemberhiány veszélyezteti
A Mahart Passnave hajói egy uszályon. Közlekedésüket már a szakemberhiány veszélyezteti
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.