Krétakörben a rádió

A helyzet tökéletesen átláthatatlan. A jogi helyzet mindenesetre az. Amikor mindenki mindenféle jogi fórumokhoz folyamodik, prognosztizálható, hogy az is marad. Megy a folyamodvány az ügyészséghez, az Igazságügyi Minisztériumhoz, a rádió jogi igazgatóságához. A rádió kuratórium ellenőrző bizottsága a házelnökhöz fordul, a házelnök az alkotmányügyi meg a kulturális és sajtóbizottság állásfoglalását kéri. Mindenki egy-egy részletkérdésben kíván állásfoglalást. Kinevezheti-e a rádió leköszönő elnöke ideiglenes utódát, ha az arra illetékes grémium állandót nem képes megválasztani? Az ügyészség szerint nem. Megvonhatja-e a pénzt a kuratórium elnöke a rádiótól, ha nem a kuratórium elnöksége által kinevezett ügyvezető vezeti az ügyeket? A rádió jogi igazgatósága szerint ez a joggal való visszaélés.

A kuratórium elnöke nem teszi fel a számára kellemetlen eredményt sejtető szavazásra a kurátorok kérdését, hanem berekeszti az ülést, ám az alelnök mégis megtartatja a szavazást. A jogsértések, netán jogtiprások sorozata nyilvánvalónak látszik, legföljebb az támaszthat kételyeket, hogy adott esetben létezik-e az a jog, amelyet éppen sértegetnek, tipornak vagy csak megkerülnek. Vannak-e, és milyen szabályok arra a helyzetre, amely most a rádióban kialakult? Gondolom, ha létezne egyértelmű szabályozás, nem szaladgálna mindenki fűhöz-fához, ugyan mondaná már meg valaki, mi is most éppen ebben vagy abban az esetben, ezzel vagy azzal a döntéssel kapcsolatos jogi helyzet. Talán nem kellene azon tipródni, kinek a jogköre az ideiglenes ügyvezető elnök kijelölése, és az sem merülhetne föl, vajon a kuratóriumi elnök büntetheti-e pénzmegvonással a neki nem tetsző, amúgy - az ügyészi állásfoglalás szerint legalábbis - jogtalanul kijelölt ügyvezetőt.

A komplikáltság előidézői maguk a komplikáltság sérelmezői - amennyiben ennek földerítésén túl vagyunk, kiderül, hogy lényegében a helyzet sem oly összetett, sőt, szokványos, legalábbis politikai síkon. Mindössze az történt, hogy ezúttal sem működött a kompromisszumkényszer. Részleteiben ezt sem könnyű követni. Kezdetben úgy látszott, ezúttal (kivételesen) simán fog menni az együttműködés. A pártok kuratóriumi delegáltjai megegyeztek. Csakhogy a civil kurátorok, akikről tájékozatlanabbak talán még azt is föltételezik, hogy függetlenek, fölborították az egyezséget. Állítólag azért, mert hangadójuk kiderítette, hogy a számára kedves pártvezér nem adta személyes áldását a megegyezésre. De tulajdonképpen mindegy az ok, az elnökség moshatta kezeit - majd nekigyürkőzhetett az iszapbirkózásnak.

Mire ez az egész?Álltak már ügyvezetők az állítólagos közmédiumok élén, s tudjuk, hogy korántsem csupán ügyvezettek. Nagyon is mélyen nyúltak bele a szervezet, az intézmény életébe. Most pedig ráadásul választások közelednek. S a politikusok ezúttal is bizonyítják: a közszolgálati médiumokban kizárólag propagandaeszközt látnak, és elképzelni sem tudják, hogy a tájékoztatást távolságtartó tárgyilagossággal is lehet művelni. De ha netán el is tudnák képzelni, bizonyára nem tartanák kívánatosnak. Illetve azt mindenképpen kívánatosabbnak gondolják, hogy "nekik" legyenek közszolgálatiak. S ennek alárendelnek mindent. Foggal-körömmel küzdenek érte, nem kímélve küzdelmük tárgyát. Mint a salamoni, illetve a kínai krétakörös történetben az örökségért hadakozó mostoha. Pedig a rádió nem pusztán tájékoztató, illetve politikai propagandaeszköz. Hanem a nemzeti kultúra egyik letéteményese.

Igen, ez ma már inkább elcsépelt frázis.

Akár a közszolgálatiság.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.