Hetvennel Békásmegyerig

Csendesebben, gyorsabban, pontosabban járnak mától a szentendrei HÉV szerelvényei: befejeződött a felújítás idei, 2,5 milliárd forintos szakasza.

Mától újra a teljes vonalon járnak a HÉV-szerelvények Budapest és Szentendre között, az erre az évre tervezett felújítást - a Batthyány tér és Békásmegyer között - határidőre befejezte a BKV - jelentette be a tegnapi vonalbejáráson a sajtónak Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója. A rekonstrukciót 2007-ig három ütemben hajtja végre a cég. A beruházás teljes költsége 4,6 milliárd forint, ebből idén 2,5 milliárdot használtak fel. A most befejezett első ütemben a fő munkafázisokkal több hétvégi és egy 41 napos lezárás alatt készültek el.

A szakemberek szerint a 2007-ig tervezett rekonstrukciós munka eredményeként a szentendrei vonal fővárosi szakaszán elkészülhet egy világszínvonalú elektronikus biztosítóberendezés, de már most kialakult az új vágánykép, s kiépült a forgalmi zavarok hatékony kezelését biztosító áramellátási rendszer. Az utasok mindebből azt érzékelik, hogy gyorsabban és csendesebben járnak a szerelvények, amelyek sebessége egyes szakaszokon az óránkénti 70 kilométert is elérheti. A központi forgalomirányítási rendszer kialakításának eredményeként a korábbinál biztonságosabban, kevesebb leállással közlekednek a szerelvények.

A rekonstrukció most lezárult szakaszában négy kilométer pályát újítottak fel, ennek során 120 méter hosszú síneket fektettek, elsősorban ezeknek köszönhetően járnak csendesebben a szerelvények - ismertette Donáth Zoltán, a BKV beruházási és közbeszerzési vezérigazgató-helyettese. Új kitérőket is építettek, így ha bárhol a vonalon forgalmi akadály van, akkor is biztosítani tudják a közlekedést, pótló buszok beállítása nélkül is - hangsúlyozta. A vágányzár alatt felújítottak két megállót és a Batthyány téri végállomást is.

A főváros közlekedése nem értelmezhető csak Budapest közigazgatási határán belül - jelentette ki Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Ma Budapest vonzáskörzetéből naponta több mint 400 ezer ember jár be a városba dolgozni és tanulni, s több mint 250 ezer autó jön be az agglomerációból. Nincs más út, mint a tömegközlekedés fejlesztése, versenyképessé tétele az egyéni közlekedéssel szemben - tette hozzá. A szentendrei HÉV vonalvezetése igen kedvező, mert kapcsolatot teremt a 2-es metróval, a főbb villamosvonalakkal és jelentős számú autóbuszjárattal. A több lakótelepet is magában foglaló, sűrűn lakott észak-budai kerületek egyik fő közlekedési ütőere.

A felújítás nélkül év végétől nem kapott volna már engedélyt a HÉV üzemeltetéséhez a BKV a közlekedési felügyelettől, mert elavultak a biztosítóberendezések. A vonalon legutóbb a 80-as években volt átfogó rekonstrukció, azóta folyamatosan romlott az infrastruktúra állaga.

Romok a sínek alatt

A felújítás alatt régészek is dolgoztak a vonalon. Mint arról beszámoltunk, a szakemberek régóta tudják, hogy a sínek alatt gazdag aquincumi leletek lapulnak, ám most először volt alkalmuk látni s meg is vizsgálni azokat. A feltárásra a HÉV-felújítás miatt nyílt lehetőség, ám éppen a rekonstrukció szűkre szabott határideje miatt tizenhat óra alatt kellett kiásni, megvizsgálni, fényképezni s visszatemetni a római város maradványait. Megtisztították, dokumentálták a romokat. A lajstromba vett emlékekre geotextíliát fektettek, sóderes védőréteggel ismét letakarták, s erre került a zúzott kő. A régészek abban reménykednek, hogy a HÉV nyomvonalát egyszer majd másfelé vezetik, s az értékes múzeumi anyag végleg a felszínre kerülhet.

A szentendrei HÉV vonalán
A szentendrei HÉV vonalán
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.