Visszafogott tarifaemelés a taxiscégeknél

A fővárosi fuvarszervező irodák taxisainak zöme elkezdte taxaméterei átállítását. Az általában tíz százalék körüli vagy valamivel kisebb mértékű áremeléssel az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-emeléseit próbálják kompenzálni a cégek.

A fuvarozók szinte kivétel nélkül kizárólag telefonos kilométer-díjaikhoz nyúltak hozzá: a cégek utcai árai máris elérik, de legalábbis erősen megközelítik a hatóságilag rögzített 240 forintos maximumot, itt tehát eleve nincs mozgástér. A taxis cégvezetők általában egyetértenek abban, hogy a mostani változás voltaképpen afféle kompromisszum. A mostani körülmények között az igazán rentábilis működéshez ugyanis a telefonos díjaknak is el kellene érniük a 200-210 forintot (mások szerint a 240-et), ekkora emelésre azonban a kegyetlen versenyben, az adott kereslet és taxislétszám mellett egyetlen cég sem mer vállalkozni - noha az üzemanyagok január óta nagyjából negyven forinttal drágultak. Az új tarifák egyébként - ahogy minden óraállítás után - megint erősen hasonlítanak egymásra, a szórás kicsi.

A Főtaxi átlagosan 7,5-8 százalékot korrigál tarifáin. A telefonon hívott kockás kocsik ezután 184 forintért tesznek meg egy kilométert, a repülőtéri transzfer 500 forinttal drágul: Pestre 4000, Budára 4500 forintért viszik el Ferihegyről az utasokat. A 6x6-nál 9,3 százalék lesz az átlagos különbség a régi és a mostani árak között, e szerint a társaság (telefonos) kilométerdíja 195 forint (lesz). A Rádió Taxi 7-8 százaléknyit igazít, az eredmény 186 forint/kilométer; a társaság vezetője szerint az utasok az átlagos, 5 kilométeres úton szinte észre sem veszik a változást, az eltérés ugyanis (tízforintos változással számolva) nem lesz több ötven forintnál. A Budánál és a Tele 5-nél nem tudtak pontos adatokat mondani - az illetékesek nyári szabadságukat töltik -, de tízforintos emelést prognosztizáltak, ahogy egyelőre a Taxi 2000-nél sincs meg az úttarifa-táblázat; utóbbinál augusztus végére várható az átállás, amely 7 és 9 százalék közti korrekciót jelent majd. A Taxi 4 vezetője szintén nem mondott konkrétumot, náluk 5 és 8 százalék közti módosítás várható, valamikor augusztusban vagy szeptemberben. A Budapest Taxi egyelőre ugyancsak nem állít órát, ezt ugyanis a múlt hónapban megtette: tíz forinttal, 149 forintra emelte a kilométerdíját. A cég ügyvezetője elmondta: ennek ellenére szeptemberben nekik is muszáj lesz igazítani az áron, a mostani elképzelés szerint 10-15 forinttal kérnek többet egy kilométernyi útért.

A cégekkel szerződésben álló taxis vállalkozók érdekvédelmére vállalkozó Taxisgépkocsi-vezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) szerint a fuvarozók az emeléssel nincsenek kijjebb a vízből. A többször megbukott, 240 forintos városházi fixtarifarendelet-tervezetet támogató szervezet elnöke, Bakucz József elmondta: az árak továbbra is mesterségesen nyomottak maradnak, a taxisok megélhetési gondjai nem enyhülnek. Ezen csak a fixálás változtatna - állítja továbbra is -, amelyet információink szerint szeptemberben megint megpróbál elfogadtatni a Fővárosi Közgyűléssel a javaslat készítője, a városházi kereskedelmi bizottságot vezető Rusznák Imre.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.