Rosszullétek a levegőben

Az 555 utast szállítani képes új, monstre A380-as Airbuson van ugyan bár, szépségszalon, dupla ágy és tornaterem, ám ha valaki a légi csodán hirtelen rosszul lenne, komoly bajba kerülne.

Természetesen a probléma nem egyedi. Felmérések szerint a repülőgépek fedélzetén átlagosan 1400 utasra jut egy hirtelen kialakuló megbetegedés. A rosszullétek 8 százalékánál a pilóta úgy dönt, hogy megszakítja az útját, és leszáll a legközelebbi repülőtéren, ahogy ez a múlt héten történt egy Bangkok-London járaton. Ez esetben sajnos a magyar utast az amszterdami leszállás sem tudta megmenteni.

Az A380-assal azonban a leszállás sem egyszerű, méretei ugyanis messze meghaladják az eddig legnagyobb gépekét. Szárnyainak fesztávolsága például 80 méter - 15 méterrel nagyobb a szintén nem aprócska Boeing 747-400-énál, a Jumbónál. Bár az új Airbus elvileg le tud szállni a Boeing 747-esre tervezett pályákon is (ezekből is csupán 200 létezik a világon), fogadására 2006-ig 20, 2010-ig pedig összesen csak 60 repülőteret alakítanak át. A kiszálláshoz például két szinten elhelyezkedő "csövekre" van szükség. Mondhatni erre, hogy, na bumm, kényszerleszállásnál legfeljebb egy szinten mennek ki az emberek - ám a gépen mások a prioritások. Eric Mody, a British Airways új Airbusát vezető pilótája a New Scientistnek nyilatkozva ezt mondta: "Természetesen nem kockáztatnám a súlyos beteg utas életét, és megszakítanám az utat. De csak olyan reptéren, amely optimálisan tudja ellátni a gép összes utasát, akikért mind én vagyok a felelős."

A másik probléma a gépen történő ellátás. Nem kétséges, hogy a 6000-10 000 méter magasságban repkedő sok ezer gépen bármikor bárki megbetegedhet, ám ennek kockázata mára szignifikánsan megemelkedett. A légi forgalom az utóbbi évtizedben a többszörösére nőtt, és ráadásul egyre idősebbek, tehát az egészségügyi szempontból veszélyeztetettebb korosztály is egyre gyakrabban szánja el magát repülésre. Mint említettük, az Airbus egyszerre 555 utast képes szállítani.

Egyre komolyabban merül fel az igény az állandó légi egészségügyi ellátás megszervezésére az óriásgépeken. Garrot Farrol Khan, az oxfordi Légi Egészségügyi Intézet munkatársa szerint az Airbusokon sürgősségi szakellátásra kiképzett asszisztenst kellene rendszeresíteni, akinek munkáját egészségügyileg kiképezett stewardess segítené. Mások repülőorvosok alkalmazását sem zárnák ki, ám eddig egyetlen légitársaság sem tervezi Airbusain egészségügyi személyzet reptetését. Szép (légi) kilátások.

Az új óriás- gépen nagyobb  a kockázat?
Az új óriás- gépen nagyobb a kockázat?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.