Versenypálya a szántóföldön

Eddig csaknem 300 millió forintot költöttek a Déget Kálozzal összekötő, új aszfaltos út megépítése. Az elkészült hét kilométeres szakasz azonban jelenleg használhatatlan, ugyanis hiányzik még az útból két kilométer.

- Nézze csak meg, olyan az út minősége, akár egy Forma-1-es versenypályáé, csak ezen a kálozi gazdák járnak ki a traktorjaikkal a földjeikre. Ez az út jelenleg Európa legdrágább mezőgazdasági útja - mondja Verebics Géza, a Fejér megyei Dég polgármestere. Kinn állunk a Déget Kálozzal összekötő úton. Annak is azon a pontján, ahol a vadonatúj aszfaltréteg véget ér: innen Dégig csak egy két kilométer hosszú - az esőzések miatt jelenleg járhatatlan - földút vezet.

A tervek szerint már ezen a szakaszon is aszfaltcsíknak kellene lennie, ám annak egyelőre nyoma sincs. Így viszont a két települést összekötő út eddig megépült részének sincs semmi értelme.

A közigazgatási szempontból egymással határos, egyaránt 2500 lakosú Dég és Káloz kilenc és fél kilométerre van egymástól. Légvonalban. Autóval 42 kilométert kell megtennie annak, aki el akar jutni a szomszédos településre. A múlt század közepéig nem volt égetően fontos a közúti összeköttetés a két falu között, hiszen Dég Veszprém megyéhez, Káloz pedig Fejér megyéhez tartozott. A megyehatárok 1950-es újraszabásával mindkét település Fejérhez került, ami alaposan megnehezítette a dégiek életét.

- Az ide 55 kilométerre lévő megyeszékhelyet csak a hetes főúton, Enying érintésével tudjuk elérni, holott Kálozon keresztül 17 kilométerrel rövidebb lenne az út Székesfehérvárra - mondja Verebics Géza. - Ha gyorsabban jutnánk el Fehérvárra, faragni lehetne a csaknem kilencszázalékos helyi munkanélküliségen is. Ráadásul Kálozról közvetlen autóbuszjárat megy Budapestre, amelynek útvonalát meg lehetne hosszabbítani Dégig.

A két falut összekötő út ötlete csaknem negyvenéves, 1988 óta készen állnak a kiviteli tervek is, amelyeket a kilencvenes évek végén finomítottak. Hoszszú évek óta csak a pénz hiányzott a munkálatok megkezdéséhez, a két falu ugyanis önerőből nem tudta előteremteni a beruházáshoz szükséges több százmillió forintot. Három évvel ezelőtt adódott egy olyan pályázat, amelyen az összekötő út megépítéséhez Dég és Káloz közösen 177 millió forintos állami támogatást nyert. Ez az összeg nagyjából az út felére volt elegendő: tavaly őszre el is készült az új út középső, 5,2 kilométeres szakasza.

- Abban állapodtunk meg, hogy a hiányzó két-két kilométerre a két falu külön-külön pályázik majd - mondja Weisengruber Imre, Káloz polgármestere. - Mi voltunk a szerencsésebbek, másfél kilométert egy SAPARD-pályázaton nyert 64 millió forintos támogatásból, a belterületen lévő 500 méteres szakaszt pedig a regionális fejlesztési tanács 18 millió forintos támogatásával sikerült megépíteni. Néhány nappal ezelőtt fejeződött be a munka, így most már Káloz határától hét kilométer hosszan használható az új út. Igaz, egyelőre a semmibe vezet.

Dég ugyanis eddig egyetlen fillért sem nyert a pályázataival. Az agrár- és vidékfejlesztési operatív programhoz százmillió forintos, a regionális operatív fejlesztési programhoz hetvenmillió forintos pályázatot nyújtottak be. Az előbbinél ugyan megfelelőnek ítélték a beadott anyagukat, ám elfogyott a keretösszeg, így a dégiek tartaléklistára kerültek. Verebics Géza azt mondja, a másik pályázatról még visszajelzést sem kaptak.

Szabados Tamás sárbogárdi szocialista országgyűlési képviselő szerint a dégi összekötő út ügye a magyar pályázati rendszer anomáliáira figyelmeztet. Ezek közé tartozik, hogy a két falu egyetlen projektre kénytelen volt öt különböző helyre pályázni, ám az egyes pályázatok elbírálói mit sem tudtak egymásról. Így fordulhatott elő, hogy eddig már majdnem háromszázmillió forintot költöttek el egy olyan létesítményre, amely egyelőre használhatatlan - tette hozzá Szabados Tamás, majd azt mondta: mindent el fog követni, hogy Dég hozzájuthasson a hiányzó 170 millió forinthoz, és ezáltal értelmet kapjon az eddig elvégzett munka.

Cs. P.

Verebics Géza, Dég polgármestere mögött az aszfaltcsík véget ér
Verebics Géza, Dég polgármestere mögött az aszfaltcsík véget ér
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.