A Trabant-radar nem javítható
Az exvadászpilóta elmondta: korábban is végeztek hasonló kísérleteket, ám akkor katonai gépeken. A mostani próbán viszont azt modellezték, hogy egy könnyen beszerezhető vagy bérelhető civil repülővel - amely a szeptember 11. óta ismert módon akár fegyverként is alkalmazható, vagy csempészésre is használható - miként lehet kijátszani a légtérellenőrzést.
Vári szerint a teszt után módosítást hajtottak végre a felderítő rendszeren a meglévő, de nem a legkorszerűbb eszközök felhasználásával, ám igazi megoldást csak a három nagy teljesítményű radar munkába állítása jelentene. "Hiába javítgatunk egy Trabantot, az csak Trabant marad" - fűzte hozzá. (Iváncsik Imre honvédelmi államtitkár is elismerte, hogy a meglévő radarrendszerben az ország domborzati viszonyai miatt vannak fehér foltok.)
A NATO által támogatott radar-korszerűsítési programban Bánkúton és Békéscsabán probléma nélkül épül az állomás, a Zengőn azonban a környezetvédők tiltakozása miatt leállították a munkát. Vári szerint a mecseki helyszínt szakmai indokok alapján választották ki. "Nem tudjuk, hogy a lokátor hiánya mit fog okozni, de azt igen, hogy mit okozhat" - mondta a vadászrepülést MSZP-s országgyűlési helyre cserélő expilóta, aki szerint minimalizálni kell a környezeti károkat, de apró fájdalmat is el kell tudni viselni. Vári úgy látja, hogy nehéz lenne olyan helyszínt találni délen, amely mindenki számára elfogadható.
Nem sértett nemzetbiztonsági érdeket vagy államtitkot Gyurcsány Ferenc, amikor szombaton bejelentette, hogy délről kis magasságban repülve egy gép észrevétlenül eljutott Dunaújvárosig. A kormányfő ugyanis nyilvános és bárki által hozzáférhető információkról beszélt - közölte László Boglár kormányszóvivő. Szerinte a Zengőre tervezett radar kapcsán vizsgálódó bizottság a felderítési hiányosságokról már részletesen beszámolt a kancellária honlapján december óta olvasható jelentésében. Ráadásul a kormányfő által említett próbarepülés februárban volt, azóta javítottak a felderítési rendszeren.