Gyilkos gépbeszerzési lázban a fapadosok
Emelik a tétet a közép-európai diszkont-légitársaságok. A piacszerzés érdekében eddig is jókora összeget, több tízmillió eurót kellett befektetniük, a jövőbeni sikerek érdekében azonban ennél is nagyobb léptékű fejlesztésekről kell dönteniük. A SkyEurope nemrégiben nyilvánosságra hozott 1,76 milliárd dolláros Boeing-megrendelése után a WizzAir is nagy dobásra készül: a társaság 24 Airbust rendel, listaáron 2 milliárd euróért. A cég flottája így - ha maradéktalanul sikerül a legnagyobb közép-európai beszerzési tervet valóra váltani - nagyobb lesz, mint most a Malévé.
Első nekifutásra akár azt is mondhatnánk: a két cég biztosra megy, hiszen a McKinsey tanácsadó cég német irodájának friss elemzése szerint az alacsony költségű (LC, azaz low cost) légitársaságok részesedése dinamikusan nő az európai légi piacon: míg 2001-ben az utasok 7, tavaly már 16, 2007-ben pedig 20 százaléka utazik valamelyik fapadossal. Ugyanebben az időszakban a hagyományos légitársaságok részesedése 72-ről 66-ra, majd 62 százalékra csökken (a piac maradéka a chartertársaságoké). Az elemzésből azonban az is kiderül, hogy az európai fapadospiac felét a Ryanair és az easyJet foglalja el, a maradékon pedig több mint 50 további társaság osztozik. A McKinsey a trendekből azt a következtetést vonta le, hogy a nagyok még nagyobbak lesznek, a kicsik viszont nem fogják bírni a versenyt. Ezt vetíti előre, hogy a Ryanair, az easyJet és az AirBerlin összesen körülbelül 300 repülőgépre adott le megrendelést, és további 350-re van opciója. A tanácsadó cég következtetése: "a győztes mindent visz".
Váradi József, a WizzAir vezérigazgatója a fentiekkel szemben azonban úgy véli, nekik is van keresnivalójuk a piacon. A WizzAir elsősorban Kelet-Európában kíván terjeszkedni, de például Lengyelországban épp a már említett Ryanair a legnagyobb konkurensük. A cégvezető állítása szerint állják a versenyt, miközben már megkezdődött a konszolidáció: az Air Polonia még a télen bedobta a törölközőt, az AirBerlin pedig visszavonulót fújt, azaz kivonult Lengyelországból. A magyar helyzet még nem ennyire letisztult: jelentős a túlkínálat, Váradi szerint csak az a kérdés, hogy ki meddig bírja finanszírozni a veszteségeket. A WizzAir szerinte jól áll, mivel az alacsony költségek miatt a Budapesten keletkező deficit is kisebb, mint konkurensüknél. A vezérigazgató ugyanakkor azt állítja: a légitársaság öszszességében (tehát a lengyel és a magyar bázisokat együtt tekintve) már nyereséget termel, így a 2007-től érkező repülőgépeket nem lízingelik, hanem vásárolják majd. A jelenleg 6 darabos flottához idén 2, jövőre 1 darab bérelt Airbus érkezik, majd 2007-ben és 2008-ban további 12 darab A 320-as, 180 személyes repülőgépet vásárolnak. Az európai gyártóval aláírt szerződés értelmében a fentieken túl 2010-ig opcióval bírnak további 12 darab repülőgép megvásárlására is. Váradi azt állítja: a teljes, tehát 33 gépet számláló flottával évente 13-14 millió utast szállíthatnak majd. (A tavaly májusi alapítás óta 1,5 millió utas repült a WizzAirrel.)
Hasonlóan nagy volumenű fejlesztésekről számolt be nemrég a SkyEurope is. A tervekből kitűnik, hogy 2006-ban és 2007-ben elsősorban eddig használt flottáját cseréli le új repülőgépekre, így két év múlva 16 darab, 149 üléses Boeing 737-700-as repül majd a társaság színeiben. Az opciók teljes lehívása esetén 2008-ban és 2009-ben további 16 Boeinggel bővül a SkyEurope flottája. A társaság a GE Commercial Aviation Services-tól lízingeli majd a gépeket.
Bár nem számít diszkont-légitársaságnak, mégis érdemes egy pillantást vetni a Malévre is. A nemzeti légitársaságnak jelenleg 29 darab, különböző típusú repülőgépe van, összesen 3200 székkel. A légitársaság április közepén fejezte be két évvel ezelőtt indított flottacsereprogramját, ennek keretében az öszszes classic típusú Boeing 737-est új generációsra cseréltek. Bár a nemzeti légitársaság hosszú ideje húzódó privatizációjának befejeződéséig nem várható újabb stratégiai döntés, már folynak puhatolódzó tárgyalások arról, hogy a Malév esetleg Fokkerre vagy Boeing 737-esre cserélné Bombardier CRJ-200-asait. Érdekesség, hogy a CRJ-k beszerzéséről, illetve a flottacsereprogram megkezdéséről 2002-2003-ban ugyanaz a Váradi József határozott még Malév-vezérként, aki jelenleg a WizzAirt irányítja.