A Divald Károlyok hűlt helye

Ugye tudják, ki volt Divald Károly? Így hirtelenjében nem? Pedig lefogadom, sok munkáját ismerik. Az "anno" Budapestet ábrázoló fotográfiák közül temérdek került ki az ő műhelyéből. A hirtelen nagyra növő főváros épületeit és lakóit megörökítő fényképek közül amelyik nem Klösz György vagy Erdélyi Mór alkotása, az jó esélylyel Divaldék keze nyomát őrzi.

Divald Károly legfeljebb abban különbözik nagynevű pályatársaitól, hogy őbelőle kettő is volt. A gyógyszerész végzettségű idősebb Divald Károly kezdetben Eperjesen dolgozott, s a technikai nehézségekkel dacolva a Tátra ihletett fényképésze lett. Ötvenéves korában, 1879 körül nyitotta meg budapesti üzletét. Előbb a belvárosban rendezett be fényképműtermet és fotótechnikai műintézetet, majd hamarosan átköltözött a józsefvárosi Kisfaludy utcába, ahol a 9. szám alatt már "fényképező és grafikai műintézetként" jelölte meg a vállalkozást. Már itt készült a kilenckötetes Budapest építményei című kiadványsorozat, amely először 1883-ban dagasztotta a mind ragyogóbb fővárosukra oly büszke budapestiek kebelét.

Az idősebb Divald 1897-ben hunyt el. Három fia örökölte az üzletet - a Kisfaludy utcában az ott már egy évtizede komoly szerepet játszó ifjabb Divald Károly dolgozott tovább. Az ő keze alatt vált a cég a képes levelezőlapok egyik legnevesebb kiadójává. A józsefvárosi műintézet nemcsak a szó klasszikus értelmében vett fényképészet volt ugyanis, ide nemcsak a magukat megörökíteni vágyó polgárcsaládok jártak vasárnapi ruhájukban, frissen ondolálva, hogy a klasszikus - ámbár papírmasé - oszlopok és a dús drapériák között komolyan nézzenek az utókor szeme közé. Divaldék műterme valódi kis üzem volt, ahol nyomdai eljárással sokszorosították a fényképeket. Így a millenniumi kiállítás újdonsága, az - eleinte rajzos - anziksz azzá válhatott, aminek ma is ismerjük: képes levelezőlappá.

Divald Károly fényképész, aki még az 1900-as lakcímjegyzékben is ifjabbként használta a nevét, ezekben az években az Üllői út 21. alatt lakott. Nagyjából félúton a Kálvin tér és a vadonatúj Iparművészeti Múzeum között, néhány percnyi sétára a műteremháztól. A korabeli reklámoknak köszönhetően azt is tudjuk, nagyjából hogyan festhetett akkoriban a műintézet. Az Építő Ipar műszaki hetilap egyik 1903. februári száma közli a rajzos hirdetményt, amelyben a telefonnal is rendelkező - négyjegyű szám! - cég tudatja, hogy "készít fölvételeket mindennemű objectumokról, rajzok, festményekről stb., fénynyomatokról, autotypia- és fototypia-clichéket, chromotypiákat, képes levelezőlapokat, stb.". A kép szinte mediterrán hangulatot áraszt. A mély udvar körül földszintes és emeletes épületek sorakoznak, fényüket timpanonos ablakok és korinthoszi oszlopfők emelik. Némelyiknek a funkciója is kitalálható: a kézikocsis hordár alighanem a nyomdaüzemhez érkezett, az udvar végében lévő lépcső pedig a "fényképező műterem" ügyfeleknek szánt feljárata. Odafönt, az erkély mögött kell lennie a napfényműteremnek.

Divald Károly a húszas évekig működtette a céget, 1912 után már Monostory Györgygyel társulva. Habár egy-egy Divald az újabb világháború végéig vitt fényképészetet Pesten, a cég utóda is Monostoryé lett. Az általa jegyzett képeslapok tömegével jelentek meg a harmincas-negyvenes években. Ez a vállalkozás azonban már a Ferencvárosban, a Lónyay utca 17.-ben működött. S hogy mi lett a Kisfaludy utcai műintézettel? Alighanem ahogy egyszerűsödött a fényképezés és sokszorosítás technikája, úgy vált elavulttá, fölöslegessé. A teljesen átépített, háromemeletesre bővített épületben ma az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség fővárosi felügyelősége működik.

Annak, aki XIX. századi fényképészműtermet akar látni, a Terézvárosba kell mennie. Mai Manó műteremháza, hála az elszánt fotográfusszakmának, ma ismét látogatható.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.