Pontonhíddal pótolnák Margitot

Ideiglenes pontonátkelő helyettesítheti a Margit hidat a várhatóan 2007-ben kezdődő felújítása alatt, a tényleges forgalomtechnikai megoldásokra azonban az idén záruló nemzetközi tervpályázat adhat választ.

Nem kizárt, hogy a főváros a Margit híd felújításával nem várja meg az M0-ás északi átkelőjének átadását, amelynek 2006-2007-re ígért dátuma továbbra is bizonytalan. A rekonstrukció akár már 2007-2008-ban megkezdődhet. A munka elvégzése régóta időszerű, hiszen a legutóbb 1978-ban felújított Margit híd ciklusideje két éve lejárt. A szakemberek szerint is nagyon rossz állapotban lévő átkelő egyelőre nem életveszélyes, ugyanakkor azt is elismerik, hogy "a vasbeton lemez bármikor, s szinte bárhol beszakadhat". Ezért folyamatosan ellenőrzik, s ha mégis indokolt, lezárják. A Margit híd rohamos állapotromlása egyébként szabad szemmel is jól látható. A legkritikusabb talán a szigeti lejáró alatti ívacél szerkezet állapota, számos pontja gyakorlatilag teljesen átrozsdásodott s kilyukadt. Ezért az sem kizárt, hogy a szárnyhidat már jövőre, tehát a nagyrekonstrukciótól függetlenül felújítják: kijavítják a pályatest alatti acélszerkezetet, és szakaszosan kicserélik a tartókat - mindezt a forgalom korlátozása nélkül. Ez is jó ideje indokolt, hiszen a szárnyhíd, s annak vasbetonlemeze elmúlt százéves.

Egyelőre minden "képlékeny", csak annyi bizonyos, hogy hamarosan kiírják, s még az idén értékelik azt a nemzetközi tervpályázatot, amely pontosan felvázolja majd a felújítás részleteit a szükséges forgalomtechnikai átszervezésekkel. Pénz egyelőre, csak erre, a tervezésre van elkülönítve; a nagyfelújítás becslések szerint mintegy hatmilliárd forintba kerül majd. A rekonstrukció várható költségeit növeli, hogy a tervek szerint a Margit híd visszakapná műemlék jellegét, például a pillérszobrok újbóli kihelyezésével, illetve pótlásával - tudtuk meg Ramotsáné Menyhért Ágnestől, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának csoportvezetőjétől. Elmondta, nem kis munka vár a szakemberekre, hiszen a Margit híd "kiesése" önmagában is forgalmi káosszal fenyeget, melynek enyhítését mindenképp meg kell oldani. Kérdésünkre a csoportvezető elképzelhetőnek tartotta, hogy ideiglenes pontonhídra terelik majd az autóforgalmat arra a másfél évre, amíg a felújítás várhatóan tart. Ez a megoldás azonban a csatlakozó utak miatt egyelőre nehézkesnek tűnik, a levezetések ugyanis csak a két alsó rakpartra elképzelhetők.

Az szinte biztos, hogy a folyamatos tömegközlekedés biztosítása érdekében nem egyszerre zárják majd le a Margit híd két oldalát, az első évben az egyik, a rákövetkezőben a másik forgalmi irányt használhatja a BKV. A tervezőknek emellett az időjárási körülményeket is figyelembe kell venniük, hiszen a munkálatokat nagyjából március és november között lehet végezni.

A hídmester és a mérnökök rendszeresen figyelemmel kísérik a Margit híd állapotát. Emellett felülvizsgálata évente megtörténik, tavalyelőtt pedig megejtették a jogszabály szerint a Duna-hidakra kötelező fővizsgálatot. Külső szakcég végezte, s kiterjedt minden szerkezeti elemre. A statikus mérések, különböző ellenőrzések alapján úgynevezett hibatérkép készült, s meghatározták az elvégzendő feladatokat. E szerint egyelőre a hidat nem kell lezárni, a legkritikusabb helyeken pedig folyamatos a vasbeton pályalemez megerősítése.

A legkritikusabb a szigeti lejáró alatti ívacél szerkezet állapota
A legkritikusabb a szigeti lejáró alatti ívacél szerkezet állapota
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.