Útfelújítások: "félreértett" start
Szerencsétlenül startolt a városvezetők által beharangozott, és a "rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb méretűnek" aposztrofált idei útfelújítási program. A tegnapra jósolt közlekedési káosz ugyan elmaradt, de csak azért, mert egyetlen úton sem kezdődött meg a munka. Legalábbis másképp értelmezi a munkakezdés fogalmát Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és több tízezer autós. Előbbi még hétfőn is azt fejtegette, hogy június 6-án (tehát tegnap) a kivitelezők hozzáláttak a Budaörsi úti felüljáró, a Nagymező utca és a Rákospalotai határút rekonstrukciójához.
Miközben Vajda a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt.-nél tartott hétfő délelőtti tájékoztatóján újfent ezt erősítgette, egyetlen munkagép sem vonult fel a felújításra váró utakon. Helyszínen járt tudósítónk útlezárásokat, forgalomeltereléseket is hiába keresett. A Nagyszőlős utca Budaörsi úti torkolatánál, a felüljáró alatt mindössze néhány szakember végzett terepszemlét, akik érdeklődésünkre nem hivatalosan annyit közöltek: egyelőre a műszaki bejárás kezdődött el, a tényleges forgalomtechnikai változtatások legkorábban jövő kedden várhatók. Addig tehát fellélegezhetnek a budapestiek és az átutazók, akik tegnap a Nagymező utcát is változatlanul használhatták, ott még műszaki bejárást végzőkkel sem találkozott munkatársunk. Egyes vélemények szerint így a rekonstrukciók tényleges megkezdése a megjósoltnál is nagyobb káoszhoz vezethet, hiszen senki sem tudja, valójában mikortól kell elkerülni az érintett utakat. Ráadásul, ha bizonytalan az indulás, kérdés, hogy a beruházások időpontjainak összecsúszása nem okoz-e majd újabb, amúgy elkerülhető dugókat. Az is félő, hogy a baljós indulás az átadásokat is késleltetheti.
A főpolgármester-helyettes cáfol, s nem érti a felvetéseket. Szerinte ugyanis szó sincs csúszásról vagy késlekedésről, az említett három helyszínen a munkakezdés a műszaki bejárással, hivatalosan a területátadással kezdődik. Vajda szerint soha nem állította, hogy június 6-án, tehát tegnap már forgalomkorlátozásokkal kell számolni, s hogy a munkagépek is dolgoznak már. Mint mondta, akik így értelmezték, azok félreértették. Kérdésünkre megerősítette, a Budaörsi úton várhatóan jövő keddnél előbb nem lesz útlezárás, ugyanakkor a Nagymező utcában már a héten számolni kell ezzel. A tényleges kezdésről egyébként a kivitelezőnek előzetesen tájékoztatnia kell a lakosságot. Vajda Pál nem tart semmilyen késéstől, úgy véli, a fontos az, hogy a felújítások a tervezett, szerződéses határidőre elkészüljenek. Ezek a dátumok tarthatók lesznek, erre a kivitelezők "komoly kötbér" terhe mellett ügyelni fognak.
A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Vajda Pál tegnapi tájékoztatóján elmondta, a korábbi években az 1045 kilométernyi fővárosi tulajdonú úthálózat mindössze egy-három százalékának felújítására volt elegendő pénz, az idén azonban több mint nyolc százalékának rekonstrukciója történik meg november végéig. A következő években ez a mérték még nagyobb lesz - ígéri a szocialista politikus. Emlékeztetett rá, minderre azért nyílik lehetőség, mert az elmúlt 15 év alatt most először kap útfelújításra állami pénzt Budapest. Vajda Pál elmondta azt is: a rekonstrukció idén 70-nél több főutat érint. A felújítások alatt egyetlen utat sem zárnak le teljesen, egy-egy sávot végig használhatnak az autósok. Vajda szerint elkerülő utakat nem lehet kijelölni e nagyszámú felújítás alatt, ezt majd az autósok kialakítják maguknak a kezdeti néhány napos tumultus után. Mivel a forgalom az elviselhetőség határát közelíti az idei útfelújítások nagysága miatt, egy felmérés alapján a közlekedési szakma választotta ki a felújításra leginkább rászoruló utakat.