Ferenczy Béni
Ferenczy Károly másodszülötte, az ugyancsak műfajalapozó és forradalmár
A kiállítás azért is érdekes, mert az eddig ismert életművön mindennek alig van nyoma. Harmincötben - talán a legjobbkor - a Ferenczy házaspár visszatér Bécsbe, aztán Bécs és Budapest, aztán csak Budapest a színhely, zsidók mentése, illegális munka, a felszabadulás után ösztöndíj és professzúra, mígnem negyvenkilencben eltávolítás és mellőztetés. Ferenczy Béni a visszaemlékezések szerint nem közlékeny, következésképp a Ferenczy Béni-irodalom is szűkszavú, a Ferenczy Család Művészeti Alapítványban őrzött hagyaték is csak témákban és címekben közvetlenebb és részletezőbb. Egy Kisfiú portré a húszas évekből, aki Matyi, egy Alvó kisfiú harminchárom körül, aki Nikola, az egyik fekete, a másik vörös krétarajz, Matyi emlékérme archaikus-szép latin felirattal - de valamennyiből hiányzik a privát bánat, mind olyan klasszikusan általános érvényű, mint a legendás Erzsi-ábrázolások.
Klasszikum és eleven élet. Ez az egyszeri, a megismételhetetlen ebben a hatalmas életműben, nagy, fenséges nyugalomnak és pompás, feszülő aktivitásnak az egyensúlya, békéje és vibrálása. Miután az avantgárd, a kubizmus tapasztalatait megszerezte Ferenczy Béni - egy kilencszáztizenkettes apró plakett emlékeztet most a kezdetekre - érett művészetében a modern figurativitás, a korszerű klasszicitás hagyományait teljesítette ki, másik iskolájáét, amelyet kijárt. De nem úgy, mint korának hitehagyott, önnön múltjukat megátkozó békülékenyei. Az ő dús aktjaiban, hatalmas keblű, monumentális combú asszonyaiban ott zakatol korának és hitének dinamikája, meg szigorúan szerkesztő értelme. A ritkán látott Női akttorzó, a kiállítás egyik ajándéka mindössze huszonöt centiméteres bronz, de nekilendülő törzse szinte robban, női mell és ágyék ilyen offenzíven, ilyen büszke agresszivitással még sosem ment neki a világnak. A Caritas is torzó. A jótékonyság, az adakozás, a jóttevés nemtője kar- és kéznélküli, ez közepes tehetség kezén legfeljebb karikatúra lehetne, a mesterszobrászat azonban a harangosan zengő dús keblekkel, a lepel alatt is fenséges aszszonyöllel bőséget és cselekvést sugároz. Érett, monumentális asszonytestek és
Kis léptékekben hatalmasok, mert a magyar szobrászat monumentalistája úgy halt meg harmincnyolc éve, hogy egyetlen korszak, egyetlen ideológia sem tartotta igazán fontosnak, hogy köztéri feladatokkal megbízza. A kiállítás törlesztés. A magyar társadalomnak, a magyar szellemiségnek a Ferenczy Béni fejezetben még hatalmas adósságterhe van.