Metró-, Hév- és útfelújítás egy időben
Tíz hétig tart idén is a 2-es metró felújítása, amely ezen a nyáron három állomást - Batthyány tér, Astoria, Keleti pályaudvar - érint, ezek teljesen új arculatot kapnak - jelentette be tegnap sajtótájékoztatón Demszky Gábor főpolgármester. A több évre, és összesen csaknem ötvenmilliárd forintra tervezett munkára idén 7,6 milliárdot költenek. Idén a Deák tér és a Stadionok állomás közti pályaszakasznak az Örs vezér tere felé vezető oldalán lesznek a munkálatok. Az átépítés alatt ezen a nyáron is a felszínen lehet csak közlekedni, a metró utasait pótlóbuszokkal szállítják a szakaszon. Erre a feladatra többségében a legújabb, már légkondicionálóval is felszerelt negyven darab Volvo-buszt állítanak forgalomba. Újakra cserélik majd a szerelvényeket is, a most futó szovjet konstrukciók helyett huszonkét korszerű, öszszesen 950 férőhelyes kocsit vesz a BKV. A beszerzésre a 4-es metró szerelvényeivel összevont pályázatot írnak ki, mert így olcsóbb lesz - érvelt a főpolgármester. A piros vonal új járműveire 37 milliárd forintja van a fővárosnak.
A rekonstrukciós munka ideje alatt egyéb forgalmirend-változásra is számítani kell. Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója az átmeneti módosítások közül a 60-as buszt emelte ki, amely a Batthyány tér helyett a Nyugati pályaudvarig közlekedik majd. Elmondta, az idei átépítés a tavalyinál is nagyobb kihívást jelent a BKV-nak, de remélhetőleg most sem lesz drámai fennakadás az utasszállításban. Az viszont tény - szögezte le -, hogy mindenki részéről nagy türelemre és megértésre lesz szükség.
Tűrőképességre azonban Szentendre irányában is szükség lesz. Megkezdődik ugyanis - s ráadásul a piros metróval csaknem egy időben - a vonalhossz felújítása, amelyre utoljára húsz évvel ezelőtt volt példa. A teljes rekonstrukcióra 4,6 milliárdot tervezett a BKV, ebből a június 25-től augusztus 4-ig tartó munkákra 2,6 milliárdot használnak fel. A felújítás után a szerelvények akár 70 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd - mondta. Mivel a vonal átépítése egybeesik a metró rekonstrukciójával, a nagy káosz elkerülésére sűrítik a 4-es 6-os villamosokat.
A HÉV rekonstrukciójával egyidejűleg zajlik majd a Szentendrei út teljes átépítése. A várhatóan november végéig tartó időszak alatt nem lesz teljes útlezárás, mindig járható marad majd néhány sáv. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy az átépítés után jóval színvonalasabb lesz a térség közlekedése.
Útfelújítás azonban máshol is lesz a fővárosban, az idén minden eddiginél több helyszínen és hosszabb szakaszon: negyvennyolc ponton, összesen nyolcvan kilométeren - ismertette Vajda Pál, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A felbontások és aszfaltozások június 6-án kezdődnek, s egy részük szeptemberre is áthúzódik. Vajda elmondta, a fővárosban jelenleg összesen hatszáz kátyú van még, de ezeket is megszüntetik június elejére. Ez azonban nem azt jelenti, hogy azt követően egyetlen úthiba sem nehezíti majd a közlekedést, a fővárosban ugyanis naponta háromszáznál több új kátyú keletkezik.
? Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója elismerte, hogy munkatársaival együtt hibáztak a május elején bevezetett járatritkításoknál. Mint mondta, a gazdaságossági szempontok alapján döntöttek "a kapacitás átcsoportosításáról". Mindez azonban nem sértette az utasok érdekét, mivel csak a hajnali és az esti járatokat érintették a korlátozások. Az érintett járatokon mára visszaállt a rend. A vezérigazgató közölte azonban, hogy tovább vizsgálják, miként lehetne jogszerűen, újabb átcsoportosítással ésszerűsíteni a tömegközlekedést.