Két nap előnyben a BKV-hajózás
Idén a szokásosnál két nappal előbb, már tegnap kifutottak a Jászai Mari téri kikötőkből a BKV kishajói. A szolgáltatás másik újdonsága, hogy idén egy megállóval meghosszabbították a vonaljáratok útját: a Boráros tértől a korábbi Római fürdő helyett Csillaghegy, Piroska utca lett a másik végállomás - tudtuk meg a cég illetékesétől. Hosszú évek tapasztalata szerint hétvégén, különösen napos, csendes időben zsúfolásig megtelik az a két hajó, amelyiket tavaly óta egy magánvállalkozó üzemeltet a fővárosi szakaszon. A szolgáltató már tavaly is változtatott a menetrenden, az utóbbi években addig csak hétvégén közlekedő hajókat mindennap elindította. Ezzel a korábbiakhoz képest több utast szerzett, igaz, telt ház így is csak a napos hétvégéken volt. Akkor viszont időnként zsúfoltság alakult ki, ezért a cég idén szombaton és vasárnap, valamint munkaszüneti napokon kettő helyett már három kishajót állított forgalomba. Változtattak a menetidőn is. Az első hajó hétköznap reggel fél kilenckor indul, és az utolsó este fél hétkor áll vissza a kikötőbe. Hétvégén azonban nemcsak sűrűbben, hanem egy órával tovább, este fél nyolcig közlekednek a vízibuszok. A Megyer és Pünkösdfürdő, illetve délen a Soroksár, Molnár-sziget és Csepel, Hollandi út között a társaság összesen három komphajóval szállítja az utasokat.
A szezon idén is a szokásos nagytakarítással kezdődött, az üzemeltetők mindenesetre felkészültek: a hajók mellett felújított kikötőkkel várták az utasokat. A hajók egyre népszerűbbek a szórakoztatás területén is, a csoportos városnézés mellett évek óta divat a Dunán rendezni esküvőt, születésnapi partit vagy céges bulit. Az igények kielégítésére a hajózási társaság a tízszemélyes luxusjachttól a százötven személyes vendéglátóhajóig mindenféle típussal felkészült.
A budapesti tömegközlekedésnek ez az ágazata korábban a Fővárosi Kishajózási Vállalathoz tartozott, egészen 1968-ig, amikor is a BKV átvette a kishajók üzemeltetését az FKV-tól. A vállalat 1971-ben megalakult hajózási üzemegységének egyes sétahajók bérbeadása mellett két fő profilja volt: egyrészt a vonal-, másrészt az átkelőjáratok üzemeltetése. Az utazási szokások változása következtében csökkent az utasforgalom, ekkor adta bérbe a vállalat két megmaradt átkelő- és egy vonaljáratának üzemeltetését is.
A változások a jegyárakon is nyomon követhetők: az egységesített tarifarendszert differenciált díjszabás váltotta föl, a belvárosi (Margit-szigeti) átkelés drágább lett a külvárosinál. A nyolcvanas évek elején még egy kék buszjeggyel - 1,50 forint - is hajóra szállhattunk a Margit-szigeti idényjáratokra.
Az árakat idén mintegy tíz százalékkal emelte a szolgáltató. A teljes útra, azaz a Boráros tértől Csillaghegyig egy felnőttjegy 600, a 4-14 év közötti gyerekeknek szóló jegy 300 forintba kerül. A Jászai Mari térig 500, illetve 250 forintért el lehet hajózni, onnan Csillaghegyig 200, illetve 100 forintba kerül a jegy, a Margit-sziget és a Jászai Mari tér közötti szakaszra pedig 200, illetve 150 forint a viteldíj. A hajók 500 forintos felár ellenében biciklit is szállítanak.