Közmű-felújítási káosz Budapesten?
Akár össze is omolhat az idei közműfelújítások kivitelezése, mert a főváros jelentős késéssel, csak ezekben a napokban juttatta el saját útrekonstrukciós programját a budapesti közszolgáltató társaságokhoz. Márpedig a tervezési időn és a kötelező közbeszerzési eljáráson nem lehet spórolni, az időhiány pedig félő, hogy a kivitelezésben vezet sietséghez. Ennek a kockázatát a közműcégek nem tudják, de sok esetben nem is akarnak felvállalni - értesült a társaságoktól a Népszabadság. Így nem kizárt, hogy az idén egy-egy felújított utat egymás után bontanak majd fel a közműcégek, állandó forgalmi dugókat okozva ezzel, nem beszélve arról, hogy a felesleges többletköltségeket így vagy úgy a budapestiek fizetik meg. A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Vajda Pál (MSZP) szerint minden a megfelelő ütemben halad.
A már eddig is csaknem másfél-két hónapos késést aggasztónak tartja, és mielőbbi változásokat sürget Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának szabad demokrata elnöke és Szálka Miklós, a testület fideszes alelnöke. Lakos Imre szerint Budapest "nagyot vállalt" az idei útfelújításokkal, a vállalás sikeres és zökenőmentes teljesítéséhez pedig létszükséglet a városházán belüli megfelelő koordináció. Ennek működéséről, esetleges zavarairól a bizottság tájékoztatást kért, s ha indokolt, kezdeményezi a városháza az egyeztetés gyakorlatának a felülvizsgálatát.
Mindketten úgy vélik, meg kell oldani, hogy minden érintett időben megkezdhesse saját tervezési munkáját. A közműfejlesztések közbeszerzéseinek, kivitelezésének gördülékenysége és a hosszú távú tervezés indokolttá tenné e területen a kétéves költségvetést, hogy lehetőség legyen a cégek és a fővállalkozóik közötti két-három éves előzetes kötelezettségvállalásra. Tarthatatlan, hogy minden évben csak a főváros költségvetésének ismeretében, legkorábban május végén kezdődhetnek el a rekonstrukciók. Az idén ez még később lesz. Lakos Imre szerint a változtatáshoz szükséges javaslatot már az idén ősszel tárgyalnia kellene a Fővárosi Közgyűlésnek. Egyébként ez a gyakorlat már működik a XI. kerületben (ahol Lakos alpolgármester - A szerk.). Szálka Miklós szerint a kétéves költségvetésre Európában több példa is akad. A legfőbb gondot szerinte a "kusza, átláthatatlan közbeszerzési gyakorlat" okozza, ugyanakkor a városházán belüli összehangolatlanságért, akadozó egyeztetésekért felelősség terheli Vajda Pált, aki "kétségkívül nem ura a helyzetnek".
Mindez egész egyszerűen nem igaz - reagált Vajda Pál. Elmondta, az útfelújítási programot tavaly szeptemberben fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, ezen a cégek vezetői is részt vettek, akiknek meg is küldték az anyagot. Több mint fél éve tudniuk kell a rekonstrukciókról, melyekről a főpolgármester-helyettes és a városháza közlekedési ügyosztálya is külön-külön egyeztetett a társaságokkal. A költségkímélésen túl is közös érdeke a fővárosnak és a társaságoknak az öszszehangolt munka, ugyanis minden felújított útra ötéves bontási tilalmat rendelnek el. Ha valaki most "lekésne", fél évtizedig nem nyúlhatna hozzá saját hálózatához.