Közmű-felújítási káosz Budapesten?

Rekonstrukciós káoszt jósolnak a budapesti közműcégek, mert a főváros csak késve juttatta el nekik idei útfelújítási tervét. Az illetékes főpolgármester-helyettes szerint azonban minden zökkenőmentesen halad.

Akár össze is omolhat az idei közműfelújítások kivitelezése, mert a főváros jelentős késéssel, csak ezekben a napokban juttatta el saját útrekonstrukciós programját a budapesti közszolgáltató társaságokhoz. Márpedig a tervezési időn és a kötelező közbeszerzési eljáráson nem lehet spórolni, az időhiány pedig félő, hogy a kivitelezésben vezet sietséghez. Ennek a kockázatát a közműcégek nem tudják, de sok esetben nem is akarnak felvállalni - értesült a társaságoktól a Népszabadság. Így nem kizárt, hogy az idén egy-egy felújított utat egymás után bontanak majd fel a közműcégek, állandó forgalmi dugókat okozva ezzel, nem beszélve arról, hogy a felesleges többletköltségeket így vagy úgy a budapestiek fizetik meg. A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Vajda Pál (MSZP) szerint minden a megfelelő ütemben halad.

A már eddig is csaknem másfél-két hónapos késést aggasztónak tartja, és mielőbbi változásokat sürget Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának szabad demokrata elnöke és Szálka Miklós, a testület fideszes alelnöke. Lakos Imre szerint Budapest "nagyot vállalt" az idei útfelújításokkal, a vállalás sikeres és zökenőmentes teljesítéséhez pedig létszükséglet a városházán belüli megfelelő koordináció. Ennek működéséről, esetleges zavarairól a bizottság tájékoztatást kért, s ha indokolt, kezdeményezi a városháza az egyeztetés gyakorlatának a felülvizsgálatát.

Mindketten úgy vélik, meg kell oldani, hogy minden érintett időben megkezdhesse saját tervezési munkáját. A közműfejlesztések közbeszerzéseinek, kivitelezésének gördülékenysége és a hosszú távú tervezés indokolttá tenné e területen a kétéves költségvetést, hogy lehetőség legyen a cégek és a fővállalkozóik közötti két-három éves előzetes kötelezettségvállalásra. Tarthatatlan, hogy minden évben csak a főváros költségvetésének ismeretében, legkorábban május végén kezdődhetnek el a rekonstrukciók. Az idén ez még később lesz. Lakos Imre szerint a változtatáshoz szükséges javaslatot már az idén ősszel tárgyalnia kellene a Fővárosi Közgyűlésnek. Egyébként ez a gyakorlat már működik a XI. kerületben (ahol Lakos alpolgármester - A szerk.). Szálka Miklós szerint a kétéves költségvetésre Európában több példa is akad. A legfőbb gondot szerinte a "kusza, átláthatatlan közbeszerzési gyakorlat" okozza, ugyanakkor a városházán belüli összehangolatlanságért, akadozó egyeztetésekért felelősség terheli Vajda Pált, aki "kétségkívül nem ura a helyzetnek".

Mindez egész egyszerűen nem igaz - reagált Vajda Pál. Elmondta, az útfelújítási programot tavaly szeptemberben fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, ezen a cégek vezetői is részt vettek, akiknek meg is küldték az anyagot. Több mint fél éve tudniuk kell a rekonstrukciókról, melyekről a főpolgármester-helyettes és a városháza közlekedési ügyosztálya is külön-külön egyeztetett a társaságokkal. A költségkímélésen túl is közös érdeke a fővárosnak és a társaságoknak az öszszehangolt munka, ugyanis minden felújított útra ötéves bontási tilalmat rendelnek el. Ha valaki most "lekésne", fél évtizedig nem nyúlhatna hozzá saját hálózatához.

Nem tudja az egyik cég, hol bont utat a másik
Nem tudja az egyik cég, hol bont utat a másik
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.