Május végére kevés kátyú marad
Mivel az időjárás erre már lehetőséget ad, a kátyúk végleges és tartós javítását végzik. Amíg tartott a hideg, többnyire ideiglenesen szüntették meg az úthibákat, míg most - mondta el a szakember - a lyukat körülvágják és meleg aszfalttal, öntött vagy hengerelt technológiával tömik be a lyukakat. Munkájuk bőven akad, hiszen a 13. hétig (azaz áprilisig) 36 609 kátyút regisztráltak az útellenőrök. Eddig 35 907 úthibát kijavítottak, vagyis elvileg már "csak" 702 kátyú tarkítaná az utakat. Burkolati hiányosságok azonban most is keletkeznek, tehát május végéig még megfeszített tempóban kell dolgozniuk.
A munkát aztán is folytatják, hiszen egy, az idén kezdődő, a korábbiaknál komolyabb fővárosi program keretében 13 milliárd forintot fordíthatnak 47 kilométernyi fővárosi közút felújítására. Ezenkívül folyamatosan végzik a megelőző karbantartó munkájukat, vagyis a repedezett aszfaltot, ahol nagy valószínűséggel kátyú keletkezhet, még idejében rendbe teszik.
Az autósokat azonban nemcsak a kátyúk veszélyeztetik. A közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek szerint az úthibáknak csak egyik formája a kátyú, ami viszonylag egyszerűen javítható. Az autósokat, különösen pedig a motorral és robogóval közlekedőket legalább annyira veszélyeztetik az aszfalt gyakran arasznyi mélységű és magasságú felgyűrődései.
A haladási iránnyal párhuzamos úgynevezett bakhátak vagy a főleg kereszteződések közelében kialakult gyűrődések nem okoznak ugyan azonnali kárt, de jelentősen igénybe veszik a járművek futóművét és veszélyeztetik a közlekedők biztonságát is.
Telefonálnak, ha betömték a lyukat
Volt kátyú, nincs kátyú - jelenthetik ki hamarosan Újbuda vezetői, akik megelégelve az utak állapotát, stratégiát váltottak. Meghirdették a kátyúmentes kerület akciójukat. Az önkormányzat létesített egy zöldszámot, amelyen bárki bejelenthette, ha kátyú akadt az útjába. A hivatal megígérte, hogy minden bejelentett kátyút 48 órán belül megszüntetnek, függetlenül attól, hogy a hibás út a kerület vagy a főváros fennhatósága alá tartozik-e. Ha ez ilyen egyszerű volna - mondhatták az évtizedes kátyúk között élő fővárosiak. Márpedig ilyen egyszerű. Legalábbis Lakos Imre, Újbuda alpolgármestere szerint így hamarosan felszámolhatják a kátyúkat. A zöldszámra eddig hatszáz hívás érkezett. Mivel ugyanazt a hibát többen is bejelentették, összesen 484 lyukat kellett kifoltozniuk. Aki megadta számát - százötven telefonáló -, vissza is hívták, hogy elégedett-e a történtekkel. Az úthibák kétharmada a főváros kezelésében lévő utakon volt, de sikerült elérniük, hogy az esetek többségében az FKF Rt. is tudta tartani az általuk ígért kétnapos határidőt. Az úthibákat kijavító céggel hároméves szerződést kötöttek, így folyamatosan tudnak dolgozni. Hasonló módszerrel szeretnék elérni, hogy a kerületből a parlagfű vagy a kutyapiszok is eltűnjék.
? Tavaly 4069-en jelentettek be kátyú miatt kárigényt az FKF Rt.-nél, amelyből 2600 követelést fogadtak el. A többi káreset vagy nem a főváros kezelésébe tartozó fő- és tömegközlekedési útvonalon történt, vagy a felelősség más közművállalatot terhelt. Például egy-egy rosszul elhelyezett fedlap is károsíthatta az autókat. Az idén eddig 1349 kárigényt jelentettek be pórul járt autósok, amelyek elbírálása folyamatban van. Egyre kevesebb autóst ér bosszúság, hiszen amíg a csúcsidőszakban, télen egy-egy munkanapon 25-30 kárigényt is bejelentettek, addig mostanában legfeljebb öt-hat ügyféllel kell foglalkozniuk.