5-ös metró, 600 milliárd
Az 5-ös metró - vagyis az észak-déli irányú HÉV-vonalak összekötése - első szakaszának építése már akár két év múlva megkezdődhet. A vonal kialakításához elkészültek a szükséges szakmai anyagok, optimális esetben a Lágymányosi híd pesti hídfője és az Astoria közötti, alagútban vezetett szakasz akár még ebben az évtizedben elkészülhet - jelentette be tegnap Lakos Imre, (SZDSZ) a városháza városüzemeltetési bizottságának elnöke. A szakbizottság tegnap meghallgatta a Fővárosi Mérnöki Tervező (Főmterv) Rt. beszámolóját a beruházás jelenlegi állásáról. A vonal részletes műszaki tervezése már öt éve zajlik. "Sokkal többről van szó, mint egy metróról" - jellemezte a fejlesztést a politikus. "A világ egyik leglassabban elinduló metróberuházása" után nem fordulhat elő az a helyzet, hogy egy ilyen horderejű fejlesztés ilyen lassan induljon - utalt Lakos a 4-es vonal előkészítésével kapcsolatos nehézségekre.
Fábry György, a Főmterv irodavezetője elmondta, hogy az 5-ös metró törzsvonala a belső városrészek alatt alagútban haladna, a külvárosok felé pedig több irányba - így az esztergomi vasútvonal, valamint a soroksári logisztikai központ felé - szétágazhatna. A gyorsvasút a szakember szerint "a metró és a villamos egyfajta sajátos ötvözete" volna, és "új műfajt teremtene" Budapest és környéke közlekedési kapcsolataiban.
Lakos Imre szerint az összesen 600 milliárd forintba kerülő beruházást - ez egyébként nagyjából Budapest másfél éves költségvetésével egyezik meg - az Európai Beruházási Banktól felveendő hitelből, vagy az Európai Unió kohéziós alapjától nyert támogatásból fedeznék.
Lapunk úgy tudja, utóbbira nem sok az esély. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) ugyanis olyan fejlesztési listát terjeszt a kormány elé, amelyben csak az autópálya-építéssel és a vasútfejlesztéssel kapcsolatos beruházások szerepelnek majd, így a főváros által támogatásra javasolt projektek - többek között az 5-ös metró - nem. Értesülésünket az NFH-nál nem óhajtották kommentálni.
Az első - Lágymányosi híd és Astoria közötti - szakasz költsége egyébként 130 milliárd forint volna, és két év alatt épülne meg. (Az előkészítésre Budapest idei költségvetésében száz-, jövőre pedig várhatóan négyszázmillió forintot különítenek el.) Az SZDSZ-es politikus szerint ebben az ügyben elengedhetetlen a kormány és a főváros együttműködése. Fontosnak nevezte azt is, hogy az 5-ös metró vonala védetté váljon. Ebből a szempontból rossz példának nevezte a Művészetek Palotáját, amely alá korábban metróállomást terveztek.
Ez az a terv, amelyre a városnak igazán szüksége lenne - reagált lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. Örömmel fogadták, hogy már a tervezést is figyelemmel kísérhetik, és azt is, hogy észrevételeik egy része pozitív visszhangra talált. A VEKE - többek között - azt javasolta, hogy az állomások legyenek a tervezettnél hosszabbak, hiszen a vonal a jelenlegi metróknál jóval több utast fog vonzani. Ezért szükséges az is, hogy sokkal több legyen az ülőhely a kocsikban, hiszen az utasok a szokásosnál nagyobb távolságokat tesznek majd meg az elővárosi gyorsvasúttal. Az egyesület szóvivője szerint már a 4-es metrót is hasonló szempontok alapján kellett volna megtervezni: elágazásokkal, vasút- és HÉV-csatlakozásokkal, valamint a városhatárt túllépő szakaszokkal.
Az SZDSZ légvárak alá papírmetrót épít - kommentálta a bejelentést a fővárosi Fidesz. Kupper András frakcióvezető lapunknak úgy fogalmazott: támogatnak minden, Budapest közlekedését javító beruházást, "de a 4-es metróhoz hasonlóan ez is csak papíron létezik".