Kátyúzás kontár módra

Az előző tél után Budapesten mintegy 8600 kátyút szüntettek meg, 850 milliós ráfordítással. Vagyis átlagban egy kátyú befoltozása százezer forintjába került az adófizetőknek.

Ez egyrészt nevetségesen kis összeg (ahhoz képest, hogy valójában mennyit kellene költeni a több mint 4000 kilométer hosszú fővárosi úthálózat karbantartására), másrészt viszont elképesztően sok, ha tekintetbe vesszük, hogy egy kátyú eltüntetéséhez így átlagosan közel 100 ezer forint kellett. Ez sem feltétlenül pazarlás, ha a technológiai előírásokat betartják, és a meghibásodott burkolatot nagy területen felmarva, a lyukat többrétegű meleg aszfalttal kitöltve, és a régi, illetve az új aszfalt találkozási vonalát repedésgátló anyaggal kiöntve kátyúznak, ez azonban a legritkább eset. Sokkal gyakoribb, hogy csak a mozgó burkolatdarabokat távolítják el csákánnyal és lapáttal, majd a tessék-lássék kitisztított területre egyszerű aszfaltmasszát szórnak, amit jobb esetben úthengerrel, rosszabb esetben az aszfaltos kocsi hátsó kerekével, lapátcsapkodással vagy a gumicsizma sarkával simítanak le - 100 ezer forintért. Az ilyen kontármunka élettartama garantáltan rövidebb egy évnél: a hézagkitöltő aszfaltpacni pontosan a következő olyan periódusig marad a helyén, amikor egy olvadást vagy esőt kemény fagy követ. Akkor ugyanis az eltérő korú és minőségű, egymással szakszerűtlenül összedolgozott burkolati anyagok közé először beszivárog a víz, majd megfagy, és a megduzzadó jég az új aszfaltot - többnyire darabokban - egyszerűen kiemeli a helyéről.

Ez az egyik oka a kátyúprobléma bővített újratermelődésének. A másik - közvetve vagy közvetlenül - a korrupció. A hazai jogszabályok szerint az útberuházások kivitelezőinek minimum 10 éves jótállást kell vállalniuk, ezt azonban a szinte kizárólag közpénzt költő (állami, önkormányzati) megrendelők sokszor nem foglalják bele a szerződésbe, vagy nem érvényesítik következetesen. A jótállás pedig nem kátyúzásra, hanem az eredeti műszaki színvonal helyreállítására vonatkozik. Ha 10 évnél fiatalabb úton kátyúznak, amögött gyaníthatóan korrupció van: vagy akkor tekintett el valaki (bizonyára nem ingyen) az előírásoktól, amikor az út építésére szerződést kötött, vagy pedig akkor, amikor a jótállás érvényesítésénél beérte a leggyatrább megoldással.

Nem csak autórongálók, balesetveszélyesek is az úthibák
Nem csak autórongálók, balesetveszélyesek is az úthibák
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.