Utasszállítókat "vakítanak" lézerrel

Amerikában többtucatszor megtörtént, lézersugárral letapogatták a levegőben repülő utasszállító gépeket. Vannak, akik mindezt gyerekes csínytevésnek tartják. Az USA-ban komolyan veszik, a nemzetbiztonsági szolgálatok foglalkoznak vele.

A zöld sugár végigtapogatta azt a Boeinget, amely enyhe bal kanyart vett Dél-Pest fölött és fordult déli irányba. 2005. január 6-án néhány perccel éjfél előtt a Malév MA-214-es Budapest-Tel-Aviv járata, Ferihegyről indulván mintegy 1300-1600 méter magasan járt, amikor egy szemtanú megfigyelte, a földről a gépre irányított - feltehetően lézer - sugár a Boeing jobb oldalát érte. Tiszta időben, jó látási viszonyok között történt az eset. Diszkólézer sugara vetődött lentről a gépre?

A Malévnél Krebsz Adrienn kommunikációs igazgató megkeresésünkre elmondta: sem az említett járat repülőgép-vezetője, sem más járatokon közlekedő pilóták nem jeleztek hasonló esetet. A pilóták kötelessége minden rendkívüli történésről jelentést tenni. A Malév-gépeken, mint valamennyi polgári utasszállítón, a jobb szárnyvégen piros, a bal szárnyvégen zöld lámpa világít. Információink szerint a magyar nemzetbiztonsági szakszolgálatok még nem foglalkoztak a polgári gépek veszélyeztetettségével.

Csak az utóbbi hónapokban az Egyesült Államokban mintegy tucatnyi esetet jegyeztek fel, amikor ismeretlenek polgári utasszállító gépekre lézersugarat irányítottak a földről. Az incidensek eddig nem okoztak bajt. Az FBI és az amerikai belbiztonsági minisztérium nagy erőkkel nyomoz, mert esetleg terrorista csoportok lehetnek a történtek mögött. Tavaly novemberben az USA belbiztonsági minisztériuma (Homeland Security Department) körlevélben figyelmeztette a fegyveres rendvédelmi testületeket, hogy vigyázzanak, terrorcsoportok felhasználhatják a lézert.

David Banach Parsippanyban (New Jersey állam) lévő háza teraszán állt kislányával. Egy kézi lézerberendezéssel játszadoztak. Banach, nem ismervén a készülék hatósugarát, egy, a közelben köröző rendőrségi helikopter irányába fordította a készüléket. Néhány perccel később az FBI és a helyi rendőrség emberei már körülvették a házat. - Banach gyanún felül álló amerikai polgár - mondja ügyvédje, még tiltott parkolásért sem büntették soha meg. A nyomozás azonban megkezdődött.

Egy 25 éves férfi börtönbe került, mert tavaly decemberben Lakewoodban, az USA északnyugati partvidékén egy kézi készülékből zöld lézersugarat irányított egy leszálló repülőgép felé. - Csak a barátaimnak akartam megmutatni, micsoda klassz ketyerém van. Reméltem, hogy a pilóta észleli a sugarat és a fényszórók bekapcsolásával nyugtázza, milyen ügyes voltam - vallotta a börtönben.

Az Egyesült Államokban szövetségi bűncselekmény a repülőgépekre lézert irányítani. A FAA, a Szövetségi Légügyi Szervezet tavaly ősszel felhívta a pilótákat, hogy jelentsék, ha gépük lézeres megcélzását észlelik. Az FAA által öszszeállított lista mintegy 400 esetet ismer az utóbbi 15 évben, amikor polgári gépekre lézersugarakat irányítottak. Nagy-Britanniában - éppen a visszaélés lehetősége miatt - törvénnyel korlátozták a szabad kereskedelmi forgalomba kerülő lézerek teljesítményét, hatótávolságát.

A lakewoodi ember az interneten vásárolta a szerkezetet kétszáz dollárért - írta a Seattle Post Intelligencer. Az eBay internetes bizományi áruházban már öt dollárért kínálnak olcsó, kínai, kis golyóstollhoz hasonló lézert. Az angol eBay 60 fontért kínál 20 mW teljesítményű, nagyobb töltőtoll méretű zöld lézersugár-készüléket. A hirdetéshez mellékelt képen éjszaka egy ház teraszáról lövik fel a zöld fénysugarat a magasba. A készülék minimum öt kilométerig erős, a szemet károsítani képes lézerfénysugarat lövell.

A katonai gépek pilótasisakjainak különleges üvegablakát lézerfény elleni különleges bevonattal látják el. A polgári gépeken eddig semmiféle védekezési módot nem alkalmaznak. Igaz, mondják a szakemberek, rendkívül kicsi a valószínűsége, hogy kézi irányítású leszálláskor mindkét pilótát egy időben oly mértékig elvakítson egy lézersugár, hogy ne tudják biztonságosan földre tenni a gépet.

A lézerek fegyverként, akár repülőgépek elleni bevetése nem új keletű, évtizedek óta kísérleteznek vele. A szovjet időkben, Kazahsztánban, Szári-Szágán laboratóriumkomplexumában már ezelőtt harminc évvel végeztek kísérleteket nagy teljesítményű katonai lézerekkel, amelyek ellenséges repülőgépek, rakéták ellen bevethetők. Amerikai források szerint 1976-ban - feltehetően a szári-szágáni egyik berendezésről az űrbe fellőtt lézersugár - kiütötte az amerikaiak KH-11-es katonai kémműholdját. A szovjet-amerikai "űrlézerháború" egészen a nyolcvanas évek végéig tartott.

Ronald Reagan amerikai elnök "csillagháborús" terveiben már nagy szerepet szántak a fénysugárfegyvernek. A Bush-kormányzat csak részlegesen működő nemzeti rakétavédelmi rendszerébe (NMD) is beépítettek Boeing 747-es gépekre szerelt óriási lézerágyúkat, amelyek sugaraikkal szétolvasztanák a Föld körüli pályára tartó észak-koreai (iráni) ballisztikus támadórakétákat. A nyugati szövetségi rendszer közös rakétavédelmi rendszerében (amelybe Magyarország is bekapcsolódhat) is szerepelnek lézerfegyverek, mint a körülbelül féltucatnyi rakétaelhárító fegyverrendszer egyike.

Néhány újabb eset

2005 január 5. - A Southwestern gépét lézersugár éri a los angelesi repülőtérről való felszállás után,

2005. január 8. - Washingtonban egy rendőrhelikopter pilótáját elvakítja egy lézer,

2005 január 11. - Az US Airways Express gépére lézert irányoznak leszállás közben a washingtoni Dulles repülőtér mellett,

2005. február 6. - Dallasban az American Airlines Boeingjának kapitányát időlegesen megvakítja egy, a leszállás közben ráirányított sugár.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.