Több a Jaguár, mint a Barkas

Mitől ne lenne dugó? - tette fel a költői kérdést egy szakember, minősítve ezzel a fővárosi közlekedést. A hazai járműpark csaknem a fele a fővárosban közlekedik.


Itt futnak a legkorszerűbb - és persze a legöregebb - autók is. A legtöbb új személygépkocsit is itt helyezik forgalomba. Minden évben Vácig is elérhetne az új autók sora, amelyekkel Budapest személygépjárműparkja gyarapodott.

A fővárosban jelenleg mintegy 605 ezer személygépkocsi van. Ennél persze sokkal több közlekedik, mert naponta ugyancsak több százezer autó érkezik a fővárosba, nem szólva a teherjárművekről. Mivel itt áll forgalomba a legtöbb új személygépkocsi, a főváros az egyetlen, ahol az autók átlagos életkora nem éri el a tíz évet. A legutóbbi adat szerint a budapesti autók alig kilenc és fél évesek. Ez főleg azért lehetséges, mert az elmúlt években minden egyes esztendőben emelkedett az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik száma. A hatszázezer autóból több mint százezer tavaly és tavalyelőtt gyártott kocsi, míg például a '93-'94-ben forgalomba helyezett kocsik száma nem éri el az ötvenezret. Az átlagéletkort mégis lerontja hogy a fővárosban futó autók csaknem fele több mint tíz éves.

Budapest útjain Opelből látni a legtöbbet, majd a Suzuki, a Volkswagen és a Ford áll a toplista élén. A legöregebb kocsik között azonban még mindig a Lada vezet az Opel előtt, míg a harmadik a Skoda. Kia-ból és Daewoo-ból futnak a legifjabb darabok, ezek áltagéletkora nem éri el a négy évet, de a Suzukiké is négy és fél év alatt van. Az öregségi lista élén az átlagosan több mint 21 éves UAZ-ok állnak, de azokból már éppen olyan kevés fordul elő, mint az átlagosan csaknem húszéves Moszkvicsokból és Barkasokból. Pontosabban még ezekből is van jó néhány, hiszen UAZ még négyszáz, Barkas ötszáz, Moszkvics pedig még csaknem hétszáz van hivatalosan forgalomban.

Pontiacból és Oltcitból fut a legkevesebb, alig több mint háromszáz. Ugyanakkor érdekes, hogy Budapesten több a Porsche, mint az Oltcit, de például Jaguárból is több közlekedik, mint Barkasból. Budapesten Mercedese is sok embernek van. Akik azt hiszik, hogy ezek többnyire "lepukkant" olajtepsik, azok jól hiszik. Az elmúlt tíz év modelljeit minden esztendőből négy-ötszáz autó képviseli, míg mintegy 6500 darabot több mint tíz éve helyeztek fogalomba, vagyis a Mercik átlagéletkora tizenkét és fél év. A volt KGST-csodák viszont egyre ritkábbak. Trabantból ugyan még fut több mint tizenhétezer darab, de ezek már csaknem húszévesek. A legfiatalabbat - ebből a kivitelből egyetlen egy darab van - 1996-ban helyezték forgalomba.

Átadásra váró új autók egy városszéli telephelyen
Átadásra váró új autók egy városszéli telephelyen
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.