Kevésbé vonzó balatoni ingatlanok

Amióta tagjai vagyunk az Európai Uniónak, jóval könnyebb akülföldieknek ingatlan vásárolniuk hazánkban, különösen, ha elsődlegeslakhelyi letelepedési engedélyt kérnek. Ám ez sem változtatott azon atendencián, amely az utóbbi években tapasztalható a Balaton környékén.

Míg az északi parton vagy annak vonzáskörzetében 2000-ben 457-en vásároltak közülük ingatlant, addig tavaly már csak 172 kérelem érkezett külföldi állampolgárok részéről, akik közül 166-an meg is kapták az engedélyt. Többségük továbbra is német, de jelentős az osztrákok és a hollandok száma is.

Az érdeklődés mérséklődése azzal magyarázható, hogy csökkent a Balaton vonzereje, az élet is drágább, mint korábban.

Az érdeklődés mérséklődése azzal magyarázható, hogy csökkent a Balaton vonzereje, az élet is drágább, mint korábban, s egyelőre nem kezdődött meg az a dinamikus tóparti fejlesztés - külföldi tőkével -, amelyre a spekulációs indíttatású ingatlanvásárlók számítottak. Vélhetően ennek is tudható be, hogy a tóparton ingatlannal rendelkező külföldiek közül jó néhányan már szabadulni akarnak tulajdonuktól. Jobbára még honfitársaik a vevők, de felújított, tetszetőssé alakított ingatlanjaik iránt magyarok is érdeklődnek.

A Veszprém megyei közigazgatási hivatal vezetője, Éllő Mária elmondta: a törvényességi ellenőrzésekkel, a fogyasztóvédelemmel és a gyámügyekkel kapcsolatos feladataik igencsak megnőttek. Figyelmet érdemel, hogy a törvényességi ellenőrzéseik során tett írásos és szóbeli észrevételek száma két és félszeresére nőtt. Az észrevételek jó része az önkormányzatok adó- és díjmegállapító rendeleteihez fűződik. Az önkormányzatok sok esetben arra törekednek, hogy a helyi lakosok kevesebb adót fizessenek, mint a nem helyiek. Emiatt általánosnak mondhatók a diszkriminatív rendelkezések, akár az adókötelezettség, akár az adómentesség, -kedvezmény megállapítása során. A díjak esetében pedig gyakori hiba, hogy eltérő tételeket állapítanak meg a lakossági és a közületi fogyasztók számára. Általános tapasztalat, hogy az önkormányzatok vagy egyáltalán nem szerzik be a szolgáltatótól a díj meghatározásához a költségkalkulációt, vagy azt megfelelő ismeretek híján nem képesek érdemben felülvizsgálni, így jellemzően a szolgáltatók által javasolt díjat állapítják meg, s nem biztos, hogy az valóban költségarányos.

A hivatal hatósági munkájának jogszerűségéről tanúskodik - jegyezte meg Éllő Mária -, hogy mintegy 2500 első és másodfokon hozott határozatuk ellen az érintettek mindössze 105 esetben fellebbeztek, s a bíróság tizennégyet helyezett hatályon kívül.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.