A Zengő és a zöldek
A lokátorért lobbizók állítják, hogy a zöldek sejthetők a háttérben, szerintük a betonacéllal a katonai objektumhoz vezető út nyomvonalába eső fák kivágását akarták megnehezíteni, lelassítani. A lokátor ellen szövetkező mozgalmak viszont azt nyilatkozták, hogy semmi közük a szabotázshoz, az ilyen módszerek idegenek tőlük, már csak azért is, mert a fákba vert acél megrövidíti a fák életét.
Bükkösdön is különös fegyvert vetett be valaki. Ismert, hogy Bükkösd határában a Strabag Rt. cementgyárat akart építeni, ám a község lakói népszavazáson nemet mondtak az elképzelésre. Ezért a Strabag új helyet keres a 27 milliárdos beruházásnak. A közvetve és közvetlenül 150-200 embernek munkát adó gyárat tucatnyi, közeli település örömmel fogadta, s jelenleg az látszik valószínűnek, hogy az útépítő cég a dél-baranyai Királyegyházára viszi a cementművet. A cég a bükkösdi mészkőbányájából akarja a gyárba fuvarozni a követ. A szállítást a részvénytársaság vasúton oldaná meg, ehhez a bányát és a meglévő vasúti pályát egy iparvágánnyal kell összekötni.
A napokban a bükkösdi portákra bedobtak egy, a cementművet pártoló egyesület által megfogalmazott szórólapot. Ebben az olvasható: a zöldek megkeresték a MÁV-ot, és jelezték, bérbe vennének a vasúttársaságtól egy földdarabot, hogy ott levendulát termeljenek. A kért föld, épp a tervezett iparvágány nyomvonalába esik. Ebből a Strabag fejlesztési elképzeléseinek támogatói arra következtettek, hogy a zöldek a levendulatermelés hazug ígéretével akarják megszerezni a földet, hogy a Strabag ne építhessen vasutat. Mert a kistérség rossz állapotú útjain a cementművet nem lehet ellátni kővel, így ha nem lesz iparvágány, akkor a bükkösdi kőbányára építő királyegyházai cementmű sem valósulhat meg. A Strabagot támogató egyesület a szórólapján arról is ír, hogy a cementművet pártoló helybélieket megfenyegették. A szórólap zöld szörnynek nevezi a cementmű ellenzőinek csoportját, módszerüket pedig "ökoterrorizmusnak" titulálja.
A cementgyár ellenzői nem tagadják: valóban meg akarják gátolni, hogy a bükkösdi kőbányából lássák el alapanyaggal a Strabag másutt megépülő cementgyárát. A bánya jelenlegi kapacitása évi 150 ezer tonna, ha megépül a cementmű, akkor hatszor ennyi követ fognak kitermelni. Az ilyen mértékű kapacitásnövekedés már veszélyezteti a falu nyugalmát, vélik a zöldek, és az a hegy, amiből a követ bányásszák, néhány évtized alatt eltűnne, mindez károsan megváltoztathatja a környék adottságait és a tájat. Ezért a zöldek jogi és demonstratív eszközökkel igyekeznek majd megakadályozni, hogy a Strabag engedélyt kapjon a bánya felpörgetésére. A zöldek továbbra is a biotermelésben és az idegenforgalomban látják a kistérség jövőjét. Ám hozzáteszik: idegen tőlük, és elítélik, hogy valaki fenyegetéssel és hazug földbérletekkel küzdjön a Strabag törekvései ellen. Állítják, hogy ők soha nem akarták bérbe venni a megépítendő iparvágány nyomvonalába eső földeket.
Érdeklődtünk a MÁV-nál, hogy kaptak-e bérleti ajánlatot a bükkösdi zöldektől. Azt a választ kaptuk, hogy ilyen megkeresés nem történt. A szórólap megfogalmazói viszont biztosak abban, hogy a zöldek megkeresték a MÁV-ot, ám hogy honnan van ez az információjuk, azt nem osztották meg velünk.
Vagyis egyelőre nincs esélyünk megtudni, hogy a zöld szörny támadt-e Bükkösdön és a Zengőn, vagy egy másik, éppenséggel a zöldeknek ártani akaró szörny. Úgy tűnik, nem érdemes arról álmodozni, hogy a zengői lokátor vagy a bükkösdi cementgyár ügyében a két, szembenálló oldal egyhamar párbeszédképes lesz egymással. Egyelőre úgy tűnik: az eldurvuló fenyegetések és vádaskodások - bármi is a forrásuk - tovább rontják a szembenállók viszonyát.